Show simple item record

Estado, ferrocarril y territorio: las estrategias gubernamentales para la ocupación de La Araucanía a fines del siglo XIX

dc.creatorFuentes-Hernández, Pablo
dc.creatorBarría-Catalán, Tirza
dc.creatorFlores-Chávez, Jaime
dc.date2024-07-11
dc.date.accessioned2024-08-05T20:41:24Z
dc.date.available2024-08-05T20:41:24Z
dc.identifierhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/7557
dc.identifier10.4206/rev.austral.cienc.soc.2024.n46-05
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/244000
dc.descriptionIn the Frontera, also known as Araucania, a Mapuche-inhabited territory, which divided the country in two - that neither Spanish dominance (16th to 19th centuries), nor the Chilean Republican state (19th century) had managed to establish control over -, different strategies were employed for its occupation, revealing maneuvers to impose, extend, and consolidate the modernizing processes of the Chilean State. The role of the Executive branch to materialize the State’s presence in the area, through large railroad infrastructures, as dynamizing agents of the nascent towns and cities, and of the economies driven by colonization, is examined from the Presidential speeches of José Joaquín Pérez to those of José Manuel Balmaceda at the end of the 19th century. While the construction of the Malleco Viaduct, whose industrial language brings ecosystem and devices face to face in an ancestral setting, is confirmed as a territorial milestone that extends communications and transport to southern Chile.en-US
dc.descriptionEn La Frontera, también llamada Araucanía, territorio habitado por el pueblo mapuche que dividía el país en dos -sobre el que ni el dominio español (siglos XVI al XVIII) ni el estado republicano de Chile (s. XIX) habían conseguido establecer dominio-, se desarrollaron diversas estrategias para su ocupación, revelando maniobras para imponer, extender y consolidar procesos modernizadores del Estado chileno. Desde los discursos presidenciales de José Joaquín Pérez hasta los de José Manuel Balmaceda a fines del siglo XIX, se examina el papel del poder ejecutivo por materializar la presencia del Estado en la zona a través de grandes infraestructuras ferroviarias, como agentes dinamizadores de las nacientes ciudades y villas, y de las economías impulsadas por la colonización. Se verifica la construcción del viaducto del Malleco como hito territorial que extiende las comunicaciones y el transporte hacia el sur de Chile, cuyo lenguaje industrial confronta ecosistema y artilugio en un escenario ancestral.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFacultad de Filosofía y Humanidades, Universidad Austral de Chilees-ES
dc.relationhttp://revistas.uach.cl/index.php/racs/article/view/7557/8582
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; No. 46 (2024); 91-114en-US
dc.sourceRevista Austral de Ciencias Sociales; Núm. 46 (2024); 91-114es-ES
dc.source0718-1795
dc.source0717-3202
dc.subjectAraucaníaes-ES
dc.subjectdiscursos presidencialeses-ES
dc.subjectcolonizaciónes-ES
dc.subjectFerrocarril del Sures-ES
dc.subjectViaducto del Mallecoes-ES
dc.subjectAraucaníaen-US
dc.subjectpresidential speechesen-US
dc.subjectcolonizationen-US
dc.subjectSouthern Railwayen-US
dc.subjectMalleco Viaducten-US
dc.titleState, railway and territory: government strategies for the occupation of La Araucanía at the end of the 19th centuryen-US
dc.titleEstado, ferrocarril y territorio: las estrategias gubernamentales para la ocupación de La Araucanía a fines del siglo XIXes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record