Trajectory of young people in informal commerce in Santiago de Chile and El Alto Bolivia
Trayectoria de jóvenes del comercio informal en Santiago de Chile y El Alto Bolivia
Author
Luna Acevedo, Héctor
Abstract
Street commerce is a self-employment activity for young Chileans and foreign migrants in Santiago and for Bolivians in El Alto. The concern to know this topic is based on the following question: What factors influence young people to enter street commerce and what type of social trajectories do they build? The objectives are to explain the factors of insertion into street commerce and the types of social trajectory that identify them. The central concept is Bourdieu's social trajectory, which means the transition of young people (agents) through different class positions in the field of commerce and social space. These trajectories are motivated by the combination of embodied cultural capital with economic capital. In common, young merchants develop practical skills by working in manual trade jobs and in commerce.
The research methodology has been qualitative in approach through in-depth interviews with young people, mostly between 18 and 30 years of age. For this, two field works were carried out, first in Santiago de Chile and second in the city of El Alto. El comercio ambulante es una actividad de autoempleo para los jóvenes chilenos y migrantes extranjeros en Santiago y de bolivianos en El Alto. La inquietud por conocer esta temática parte de la siguiente pregunta: ¿Qué factores inciden en los jóvenes insertarse al comercio ambulante y qué tipo de trayectorias sociales construyen? Se plantea como objetivos explicar los factores de inserción al comercio ambulante y los tipos de trayectoria social que los identifica. El concepto central es la trayectoria social de Bourdieu que significa la transición de los jóvenes (agentes) por distintas posiciones de clase en el campo del comercio y espacio social. Estas trayectorias son motivadas por la combinación del capital cultural incorporado con el capital económico. En común los jóvenes comerciantes desarrollan habilidades prácticas trabajando en empleos de oficios manuales y en el comercio.
La metodología de investigación ha sido de enfoque cualitativo a través de entrevistas en profundidad a jóvenes entre 18 a 30 años de edad en su mayoría. Para ello se realizaron dos trabajos de campo, primero en Santiago de Chile y segundo en la ciudad de El Alto.