The material culture and the processes of construction of gender identity in the 19th century in the school context
La cultura material y la construcción de identidad de género en el siglo XIX en el contexto escolar
Author
Gana, Katherine
Full text
https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/7529710.5354/0719-1472.2024.75297
Abstract
This paper is an historical investigation about the construction of gender identity durin the 19th century in the Chilean educational context. It was carried out throught the study of a sample corresponding to objects from the Pique Hospitales archaeological site, the Gabriela Mistral Museum of Education and the National Historical Museum. The physical analysis and the historical antecedents of the sample will allow to regulate (to classify, to identify and to distinguish) the objects to know the relevant physical and symbolic aspects at the moment of the classification of each one in gender categories, to understand the object-subject link. In this research was used methodologies and theoretical references from historical archeology and with a gender perspective were used to achieve the aims. It allowed to reflect on the construction of historically established social roles and its implications in the link with materiality. Se presenta una investigación histórica acerca de la construcción de la identidad de género durante el siglo XIX en el contexto educacional chileno, mediante la creación de una muestra de estudio obtenida de objetos del sitio arqueológico Pique Hospitales, y elementos seleccionados del Museo de la Educación Gabriela Mistral y del Museo Histórico Nacional. La muestra, el análisis físico y los antecedentes históricos permitirán normar el material para conocer cuáles son los aspectos físicos y simbólicos relevantes al momento de la clasificación de cada uno de estos objetos en categorías de género, comprendiendo de esta forma el vínculo objeto-sujeto. Para cumplir con los objetivos planteados en la investigación se utilizaron metodologías y referencias teóricas respectivas a la arqueología histórica y de corte de género, que permiten reflexionar en torno a la construcción de roles sociales históricamente establecidos y su implicancia en el vínculo con la materialidad.