Effects of the implementation of school sports workshops on the functional physical capacity in young people in high school
Efectos de la implementación de talleres deportivos escolares sobre la capacidad físico funcional en jóvenes de enseñanza media
Author
Jeldres Perez, Patricio
Abstract
Objective: the present study has the objective of evidencing the effects caused by school sports workshops (TDE) in high school youth, assessed through trunk flexibility, lower body strength and aerobic capacity. Methodology: Comparative longitudinal quasi-experimental study, the sample included 65 students from the Javiera Carrera Educational Complex in Temuco, divided into two groups, one control (GC) with 34 students and the other experimental (GEX) with 31 students, the students of the The first group did not participate in the workshops, the youth of the second group actively participated in them. The first evaluation was carried out in May 2022, after which the workshops began their execution with a frequency of two sessions per week, the second evaluation was carried out in November. Results: The results showed that there is no significant difference (p>0.05) between the variables evaluated in the students who participated and those who did not participate in the TDE. Conclusion: It can be estimated that the performance of TDEs are not significant enough to achieve physical-functional benefits in high school youth. However, the motivational edge for continuing or adopting an activity permanently was not evaluated, it is recommended for future studies. Objetivo: el presente estudio tiene el objetivo de evidenciar los efectos que provocan los talleres deportivos escolares (TDE) en los jóvenes de enseñanza media, valorado a través de la flexibilidad de tronco, fuerza del tren inferior y capacidad aeróbica. Metodología: Estudio de tipo cuasi experimental longitudinal comparativo. La muestra incluyó 65 estudiantes del complejo educacional Javiera Carrera de Temuco, divididos en dos grupos: uno de control (GC), con 34 alumnos; y otro experimental (GEX), con 31 alumnos. Los estudiantes del primer grupo no participaron de los talleres; los jóvenes del segundo grupo participaron activamente de ellos. La primera evaluación se realizó en el mes de mayo del 2022, luego los talleres comenzaron su ejecución con una frecuencia de dos sesiones por semana. La segunda evaluación se realizó en el mes de noviembre. Resultados: Los resultados evidenciaron que no existe una diferencia significativa (p > 0.05) entre las variables evaluadas en los estudiantes que participaron y los que no lo hicieron de los TDE. Conclusión: Se puede estimar que la realización de los TDE no son lo suficientemente significativos para lograr beneficios físico-funcionales en jóvenes de enseñanza media. Sin embargo, la arista motivacional por continuar o adoptar una actividad de forma permanente no fue evaluada; se recomienda para futuros estudios.