Levels of physical activity and physical fitness in young people and adolescents with respect to sex and hours of physical education
Niveles de actividad física y condición física en jóvenes y adolescentes respecto al sexo y horas de educación física
Author
Becerra, Mario
Merellano-Navarro, Eugenio
Hermosilla-Palma, Felipe
Abstract
Among the causes of the prevalence of obesity and overweight in the population is the lack of physical activity. According to WHO data, more than 80% of adolescents in the world have an insufficient level of physical activity. Objective: To analyze and compare the levels of physical activity, physical condition and BMI of eighth grade and first middle school students of a school in the city of Talca. Methods: We evaluated 136 students with an average age of 13.6 years old. Sociodemographic data were established, physical activity and physical condition levels were evaluated by means of evaluations and self-report tests. Results: No significant differences were found in BMI between males and females (22.3±2.7 vs. 21.2±4.8, p=0.17). There was a low mean of 4.48±1.1 of physical activity, women presented a lower score (4.14±1.09) compared to men (4.85±1.05) (p<0.001). In physical condition with respect to sexes, significant differences were found in all the variables evaluated, being higher in men, based on the differences in hours of physical education, lower scores of physical activity were seen in students of eighth grade (4.42±1.09), compared to first middle school (4.6±1.17) with respect to physical condition, statistical differences were found between courses, being students of first middle school those who presented better results (p<0.05). Conclusions: The more hours of Physical Education per week, the higher the levels of physical activity. The results indicate that students in first year show a better physical condition than students in eighth grade. Entre las causas de la prevalencia de obesidad y sobrepeso de la población se encuentra la falta de actividad física. Según datos de la OMS, más del 80% de los adolescentes del mundo tiene un nivel insuficiente de actividad física. Objetivo: Analizar y comparar los niveles de actividad física, condición física e IMC de estudiantes de octavo básico y primero medio de un colegio de la ciudad de Talca. Método: Se evaluaron 136 estudiantes de 13,6 años de edad promedio, para los cuales se establecieron datos sociodemográficos, niveles de actividad física y condición física por medio de evaluaciones y test de autoreporte. Resultados: No se encontraron diferencias significativas en IMC entre hombres y mujeres (22,3±2,7 vs. 21,2 ± 4,8, p=0,17). Hubo un promedio bajo de 2,51±0,65 de actividad física; las mujeres presentaron una puntuación inferior (2,32±0,63) en comparación a los hombres (2,72±0,60) (p<0,000). En condición física, respecto a los sexos, se encontraron diferencias significativas en todas las variables evaluadas, siendo mayor en hombres. En base a las diferencias en horas de educación física se aprecian puntajes inferior de actividad física en estudiantes de octavo básico (2,57±0,67) en comparación a primero medio (2,47±0,64). Respecto a condición física se presentan diferencias estadísticas entre los cursos, siendo los estudiantes de primero medio los que presentan mejores resultados (p<0,05). Conclusiones: A más horas de Educación Física a la semana, mayores niveles de actividad física. Los resultados indican que los estudiantes de primero medio muestran una mejor condición física que estudiantes de octavo básico.