Effects of functional training on child body composition in children aged 10 to 13 years.
Efectos del entrenamiento funcional sobre la composición corporal infantil en niños de 10 a 13 años de edad
Author
Pacheco Valderrama, Claudio Andrés
Merellano-Navarro, Eugenio
Abstract
The objective of this research is to evaluate the effectiveness of a functional training intervention on body composition in a group of 102 students aged 10 to 13 years old from the commune of Teno, Curicó province, Maule region. In the first instance, the anthropometric measurements of the students were evaluated: weight, height, waist and hip index, then a six-week functional training plan was applied, which was carried out during the Physical Education and Health class (two hours a week). The sessions were organized to work different muscle groups, with intervals of four minutes of execution of an exercise, for one minute of rest, increasing the intensity of the exercises each week. Once the intervention was completed, anthropometric measurements were reevaluated to determine the effectiveness of the intervention on the body composition of the students. The results showed that, after the intervention, their anthropometric measurements increased, except for waist circumference. It is concluded that a six-week functional training intervention in the Physical Education class is not effective in improving all the components of body composition measured. It is suggested to increase the weeks of application of functional training, as well as to increase its frequency to at least three times per week, in order to obtain significant improvements in the individuals.
La presente investigación tiene como objetivo evaluar la efectividad de una intervención de entrenamiento funcional en la composición corporal un grupo de 102 estudiantes de 10 a 13 años de edad de la comuna de Teno, provincia de Curicó, región del Maule. En primera instancia se evaluaron las medidas antropométricas de los estudiantes: peso, talla, índice cintura y cadera, posteriormente se aplicó un plan de entrenamiento funcional de seis semanas, que se realizó durante la clase de Educación Física y Salud (dos horas a la semana). Las sesiones se organizaron para trabajar distintos grupos musculares, con intervalos de cuatro minutos de ejecución de un ejercicio, por un minuto de descanso, aumentando cada semana la intensidad de los ejercicios. Una vez finalizada la intervención, se reevaluaron las medidas antropométricas para poder determinar la efectividad de la intervención en la composición corporal de los estudiantes. Los resultados evidenciaron que, luego de la intervención, aumentaron sus medidas antropométricas, exceptuando el perímetro de cintura. Se concluye que una intervención de entrenamiento funcional de seis semanas en la clase de Educación Física no es efectiva para mejorar todos los componentes de composición corporal medidos. Se sugiere aumentar las semanas de aplicación del entrenamiento funcional, además de aumentar su frecuencia al menos a tres veces por semana, para que existan mejoras significativas en los individuos.