Effect of an interval training with rope in students of 7° and 8° basic of the city of Talca
Efecto de un entrenamiento interválico con cuerda en estudiantes de 7° y 8° básico de la ciudad de Talca
Author
González Hernández, Camila
Astorga Verdugo, Sebastian
Abstract
The present study seeks to evaluate the effect of interval training carried out at the beginning of Physical Education classes on the improvement of aerobic resistance and physical activity levels in 7th and 8th grade students in the city of Talca. The study is experimental and involves 86 students aged 12 and 13, students from a municipal school in Talca, of which 34 are women and 52 are men. The intervention was carried out twice a week in eight classes of the subject. The group was divided into a control group (CG) n= 43 and an experimental group (GEXP) n43. The questionnaire on “physical activity levels” indicated that 39.4 % of the students in the sample did not do any type of physical activity, while 58.1 % did moderate physical activity, two to three days a week, while 39.4 % prefer vigorous activities two to three times a week. In relation to the results of the Ruffier-Dickson test, after one month, a Sig. p˂0.001 is achieved between the GEXP-GC group, on the other hand, in the initial and final intragroup results, in the experimental group, a Sig. p˂0.001 in a positive way while in the CG there is a Sig. P 0.004 in a negative way, since the students worsen their recovery from physical effort. The sample of 7th and 8th grade students maintains low levels of physical activity, the performance of moderate activities stands out, two to three times a week and a large percentage of students do not perform any activity that increases physical effort. The initial and final test results of the experimental group achieve significant results, that is, those who perform interval training with a rope at the beginning of physical education classes present better aerobic resistance than those students participating in a traditional class. El presente estudio busca evaluar el efecto de un entrenamiento interválico realizado al inicio de las clases de Educación Física en la mejora de la resistencia aeróbica y en los niveles de actividad física en estudiantes de 7° y 8° básico de la ciudad de Talca. El estudio es de tipo experimental y contempla la participación de 86 estudiantes de 12 y 13 años, alumnos de un colegio municipal de Talca, de los cuales 34 son mujeres y 52 son varones. La intervención se realizó dos veces por semana en ocho clases de la asignatura. El grupo se dividió en un grupo de control (GC) n= 43 y en un grupo experimental (GEXP) n43. El cuestionario sobre “niveles de actividad física” indicó un 39,4 % de los estudiantes de la muestra no realizan ningún tipo de actividad física, en tanto que 58,1 % realiza actividad física moderada, dos a tres días a la semana, en tanto que el 39,4 % prefiere actividades vigorosas dos a tres veces por semana. En relación con los resultados del test de Ruffier-Dickson, después de un mes, se logra una Sig. P ˂ 0,001 entre grupo GEXP-GC, por otra parte, en los resultados intragrupo inicial y final, en el grupo experimental, logra una Sig. P ˂ 0,001 de forma positiva mientras que en el GC existe una Sig. P 0,004 de forma negativa, ya que los estudiantes empeoran su recuperación al esfuerzo físico. La muestra de estudiantes de 7° y 8° básicos mantiene bajos niveles de actividad física, resalta la realización de actividades moderadas, dos a tres veces por semana y un gran porcentaje estudiantes no realizan ninguna actividad que aumentó el esfuerzo físico. Los resultados de test inicial y final del grupo experimental logran resultados significativos, es decir, quienes realizan un entrenamiento interválico con cuerda al inicio de las clases de educación física, presentan mejor resistencia aeróbica que la de aquellos estudiantes participantes de una clase tradicional.