Embodied temporalities and memories in aymara rituals in northern Chile
Temporalidades y memorias corporizadas en los rituales aymaras del norte de Chile
Author
Gavilán Vega, Vivian
Vigueras Cherres, Patricia
Full text
https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/94610.4067/S0718-47272020000200107
Abstract
Based on the ethnographic work conducted in the late 20th century (1980-1983 and 1998-1999) in Isluga and Cariquima, two Aymara communities in the altiplano of the Tarapacá Region, this article reflects on the temporal dynamics that their members’ collective memory contains. The information gathered on their religious practice, understood as a field of knowledge, beliefs and embodied ritual practices, allows the authors to state that various temporalities coexist, configuring a local (oral and written) history that is reconstructed by reflexive agents who interpret the past, situated in the present. To that end, they use field work records to present interpretations offered by men and women on the development of their communities. They also describe the most important rituals as embodied memory, which update significant events from the past that give meaning to life and are necessary for personal and collective wellbeing. From this perspective, the article sustains that the study of religious practice does not only showcase mental structures, but also reveals temporal-embodied processes that are in constant contradiction and are not free of conflict. A partir del trabajo etnográfico realizado a fines del siglo pasado (1980-1983 y 1998-1999) en Isluga y Cariquima, dos comunidades aymaras del altiplano de la región de Tarapacá, en este artículo sus autoras reflexionan sobre las dinámicas temporales que contiene la memoria colectiva de sus miembros. Los antecedentes acopiados respecto de la religiosidad, entendida como campo de saberes, creencias y prácticas rituales corporizadas, le permiten afirmar que existen distintas temporalidades en coexistencia, configurando una historia local (oral y escrita) reconstruida por agentes reflexivos que interpretan el pasado, situados en el presente. Para ello, utilizan registros de trabajo de campo para exponer interpretaciones que realizan mujeres y hombres sobre el devenir de sus comunidades, junto con describir los rituales más importantes como memoria corporizada, los que actualizan hechos significativos del pasado que dan sentido a la vida y son necesarios para el bienestar personal y colectivo. Visto así, sostienen que el estudio de la religiosidad no solo muestra estructuras mentales, sino también procesos temporales-corporizados en permanente contradicción y no exentos de conflictos.