Age reference group, symbolic regime and religiosity: religiosity as an open system of beliefs among university students
Grupo de referencia etario, régimen simbólico y religiosidad. La religiosidad como sistema abierto de creencias en estudiantes universitarios;
-
Author
Sánchez García, Olivia
Plascencia Martínez, Fernando
Bernal Guzmán, Luis Gerardo
Full text
https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/97310.4067/S0718-47272020000200108
Abstract
The authors of this article explore the relationship between the age reference group of undergraduate students at Universidad Autónoma de Aguascalientes and religiosity as an open system of beliefs opposed to institutional religion expressed as a form of the diurnal symbolic regime in the sense provided by Gilbert Durand. The article begins with the theory of reference groups, the anthropology of imagination and sociology, and the anthropology of religion to form a theoretical model that gives meaning to the data compiled through the sample quantitative survey, the qualitative interview by intentional sampling of maximum variety and self-ethnographies, and the information gathering conducted at various points in a research project on undergraduate students. It also addresses the impact of reference groups on their academic performance, looking at religion as a key aspect of symbolic capital and behavior modeling. The results show the construction of a symbolic regime that is called nocturnal in the anthropology of imagination, with age group roots that are open, tolerant and inclusive in nature. Said roots are reactive to all manner of exclusion, discrimination and repression, which gives rise to a range of expressive forms including religiosity as conceived in Ferrarotti’s sociology of religion (1993). En este artículo, sus autores pretenden mostrar la relación entre el grupo de referencia etario de estudiantes de licenciatura de la Universidad Autónoma de Aguascalientes y la religiosidad como sistema abierto de creencias opuesto a la religión institucional, expresada como forma del régimen simbólico diurno, en el sentido de Gilbert Durand. Se parte de la teoría de los grupos de referencia, la antropología de la imaginación y la sociología, y la antropología de la religión, para formar un modelo teórico que otorgue sentido a datos recopilados mediante la encuesta cuantitativa muestral, la entrevista cualitativa por muestreo intencional de máxima variedad y autoetnografías, en levantamientos de información realizados en diversos momentos de un proyecto de investigación sobre estudiantes de licenciatura. También se aborda la incidencia de los grupos de referencia en su rendimiento escolar, en el que se contempla la religión como una dimensión relevante del capital simbólico y la modelación de la conducta. Los resultados muestran la construcción de un régimen simbólico denominado nocturno en la antropología de la imaginación, con raíces grupales etarias de naturaleza abierta, tolerante e inclusiva, el cual es reactivo a toda forma de exclusión, discriminación y represión, que da lugar a diversas formas expresivas, entre ellas la religiosidad según la concibe la sociología de la religión de Ferrarotti (1993).