The symbolic forms of a sacred power: a comparative perspective of charisms and aesthetics
Las formas simbólicas del poder sagrado: carismas y estéticas en perspectiva comparada
Author
Ceriani Cernadas, César
Puglisi, Rodolfo
Full text
https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/105110.4067/S0718-47272022000100012
Abstract
This article offers a discussion regarding the symbolic mediation of sacred power, investigating two intertwined dimensions: the production of charisma and aesthetic configurations. From an anthropological narrative, two highly heterogeneous Christian scenarios of contemporary Argentine religious diversity are comparatively problematised: the cult of the relics of the Catholic saint Father Brochero in the province of Córdoba and the ceremonial dances in the indigenous evangelical churches of the Gran Chaco. Three focal points of comparison define the structure of the article: the numinous power granted by relics and dances; the communal ties that articulate both religious phenomena in their particular socio-cultural and historical contexts; and the aesthetic configurations of the reliquary of the saint and the clothing used in indigenous evangelical dances. By approaching the symbolic issue of sacred power in the indicated direction, the work theoretically highlights the strong imbrication of the two dimensions discussed, proposing in the final discussion the notion of "charismatic aesthetics". Finally and with respect to this notion, a discussion is made of the dialectic between "floating charisma"/"waning charisma" and between "incarnation"/"encasing" of the sacred. Este artículo presenta una discusión sobre la mediación simbólica del poder sagrado, al indagar en dos dimensiones entrelazadas: la producción del carisma y las configuraciones estéticas. Desde una narrativa antropológica, se problematizan comparativamente dos escenarios cristianos altamente heterogéneos de la diversidad religiosa argentina contemporánea: el culto a las reliquias del santo católico Cura Brochero en la provincia de Córdoba y las danzas ceremoniales en las iglesias evangélicas indígenas del Gran Chaco.Tres ejes de comparación definen la arquitectura del artículo: la potencia numinosa que otorgan las reliquias y las danzas; los lazos comunales que articulan ambos fenómenos religiosos en sus particulares contextos socioculturales e históricos; y las configuraciones estéticas del relicario del santo y de las vestimentas de las danzas evangélicas indígenas. Al abordar la cuestión simbólica del poder sagrado en la dirección señalada, el trabajo destaca teóricamente la fuerte imbricación de las dos dimensiones tratadas, proponiendo en la discusión final la noción de “estéticas carismáticas”. Sobre esta noción, finalmente, se discute la dialéctica entre “carisma flotante”/“carisma menguante” y entre “encarnadura”/“envoltura” de lo sagrado.