Diversification of the religious map in Michoacan, México. The weakness of traditional catholic and protestant churches and the arrival of new religious propositions (1940-1970)
Diversificación del mapa religioso en Michoacán, México. La debilidad de los cultos tradicionales católicos y protestantes y la llegada de nuevas ofertas religiosas (1940-1970)
Author
Mendoza García, Leticia
Full text
https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/107110.4067/S0718-47272022000100007
Abstract
Beginning with a historical review based on unpublished archive documents, in addition to the pertinent literature, this article analyses the rupture of the traditional forms of Catholic and Protestant beliefs established in the State of Michoacán, Mexico. As a consequence, this led to the arrival of the first Pentecostal, para-protestant and Christian churches, which managed to successfully establish themselves in a society that resented the lack of spiritual support from their Catholic leaders, who suspended activities of worship during the Cristero War, and of a Protestant and secular society that was weary of the constant confrontations between these two institutions. The authors attempt to demonstrate that the arrival of other religious propositions to the State, depended largely on the weakness of traditional religions, which could not contain their progress as they were immersed in internal problems derived from religious policies and their schisms, thus contributing with their arrival to the diversification of beliefs and a new restructuring of the religious map.Keywords: Pentecostalism, Christian churches, Protestantism. A partir de un recorrido histórico basado en documentos inéditos de archivo, además de bibliográficos, el presente artículo analiza el resquebrajamiento de las formas tradicionales de creencias católicas y protestantes establecidas en el estado de Michoacán, México. Como consecuencia de ello, se produjo la llegada de las primeras iglesias de tipo pentecostal, paraprotestantes y cristianas, que lograron implantarse con éxito en el seno de una sociedad resentida por la falta de auxilio espiritual de parte de sus líderes católicos, quienes suspendieron cultos durante la guerra cristera, y de una sociedad laica cansada de los constantes enfrentamientos entre protestantes y católicos. Se intenta demostrar que la llegada de otras ofertas religiosas al estado, dependió en gran medida de la debilidad de las religiones tradicionales, las cuales no pudieron contener su avance por estar inmersas en sus problemas internos derivados de las políticas religiosas, contribuyendo con su llegada a la diversificación de las creencias y a una nueva reestructuración del mapa de religiosidades.