Adventism, prophetic social activism, and indigenous demands in Puno 1911-1925
Adventismo, activismo social profético y demandas indígenas en Puno 1911-1925
Author
Moulian, Rodrigo
Mansilla, Miguel Ángel
Full text
https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/111710.4067/s0718-47272023000100209
Abstract
This paper explains the causes of the success of Adventist evangelism between Aymara and Quechua in Puno, Peru, during the second and middle of the third decades of the twentieth century, from the perspective of the mediation theory. In this regard, we show the symbolic mediation of the core of eschatological beliefs, which affirm the imminence of the end of times, in promoting the missionary project. We expose the pragmatic mediation of Adventist work in the areas of health and education in relation to the needs and demands of indigenous communities, and its impact on the literacy of their people. We analyze the social mediation of the evangelization program that is articulated with modernizing social change processes, contributing to the substitution of a caste social structure for a class social structure. As a result, the Seventh-day Adventist Church takes root and grows steadily among the indigenous population, until transforming the Lake Titicaca Mission into the most important Adventist association in South America during this period. El presente artículo explica las causas del éxito de la evangelización adventista entre aimaras y quechuas en Puno, Perú, durante la segunda y mediados de la tercera década del siglo XX, desde la teoría de las mediaciones. Al respecto, mostramos la mediación simbólica del núcleo de creencias escatológicas, que afirman la inminencia del fin de los tiempos, en el impulso del proyecto misional. Exponemos la mediación pragmática del trabajo adventista en las áreas de salud y educación en relación con las necesidades y demandas de las comunidades indígenas, y su impacto en la alfabetización de los comuneros. Analizamos la mediación social del programa de evangelización, que se articula con los procesos de cambio social modernizadores, contribuyendo a la sustitución de una estructura social de castas por una estructura social de clases. Como resultado de ello, la Iglesia Adventista del Séptimo Día arraiga y crece de manera sostenida entre la población indígena, al punto de transformar a la Misión del Lago Titicaca en la asociación adventista más importante de Sudamérica durante este período.