Tensions in the political ethos of Adventists in Bucaramanga, Colombia (1928-1948)
Las tensiones en el ethos político de los adventistas en Bucaramanga, Colombia (1928-1948)
Author
Ortega Lancheros, Jonathan
Gaona, Juan Carlos
Full text
https://revistaculturayreligion.cl/index.php/revistaculturayreligion/article/view/112010.4067/s0718-47272023000100211
Abstract
The article examines the prescriptions and political practices developed by converts from the Seventh-day Adventist Church (IASD) in Bucaramanga, Colombia, within the framework of the Liberal Republic (1930-1946), historical period marked by the expansion of civil liberties and the institutionalization of Protestant denominations. Points that these Adventists assumed as political ethos characterized by the tension between their demands for religious freedom and their antagonism towards other religious expressions. The historical reconstruction of the relations established with the local community, the Catholic Church and other heterodox groups are proposed as axes of analysis; as well as the examination of political-citizen training devices deployed in temple and school. The theoretical-methodological approach is in the sociology of Protestantism by Jean-Paul Willaime (2005) from two dimensions: a) symbolic, referring to the ways in which parishioners interpret and communicate sensitivities in the sacred and profane spheres; b) institutional, evidenced in the organization of religious group structures in their interaction with their social context. The sources used include church manuals, doctrine books, administrative documents, press and interviews. El artículo examina las prescripciones y prácticas políticas desarrolladas por conversos de la Iglesia adventista del séptimo día (IASD) en Bucaramanga, Colombia, en el marco de la República Liberal (1930-1946), periodo histórico marcado por la ampliación de las libertades civiles y la institucionalización de las denominaciones protestantes. Sostiene que estos adventistas asumieron un ethos político caracterizado por la tensión entre sus reivindicaciones de la libertad de culto y el antagonismo frente a otras expresiones religiosas. Se proponen como ejes de análisis la reconstrucción histórica de las relaciones establecidas con la comunidad local, la Iglesia católica y otros grupos heterodoxos; al igual que el examen de los mecanismos de formación político-ciudadana desplegados en el templo y la escuela. El enfoque teórico-metodológico se sitúa en la sociología del protestantismo de Jean-Paul Willaime (2005) a partir de dos dimensiones: a) simbólica, referida a los modos en que feligreses interpretan y comunican sensibilidades en los ámbitos sagrado y profano; b) institucional, evidenciada en la organización de estructuras del grupo religioso en su interacción con su contexto social. Las fuentes utilizadas comprenden manuales de iglesia, libros de doctrina, documentos administrativos, prensa y entrevistas.