Earthquake of April 16, 2016, in Ecuador: A general vision of the events and lessons learned
Terremoto del 16 de abril de 2016 en Ecuador: Una visión general de los acontecimientos y lecciones aprendidas
Author
Sánchez-Cortez, José Luis
Simbaña-Tasiguano, Marco
Abstract
In 2016, Ecuador suffered an earthquake of 7.8 Mw, 20 km deep, off the coast of the provinces of Manabí and Esmeraldas. After the main event, approximately 1,417 aftershocks were registered during a month. The fatal balance of the Pedernales earthquake (16A Earthquake) is close to 668 deathly victims, with a recovery cost of around 3,350 million dollars, being one of the events with the greatest human and economic impact in the last 50 years. There are many lessons to learn and systems to review in order to establish better response to events of such magnitude, especially in relation to prevention. Ecuador is established in an area susceptible to natural hazards, however much is still needed to consolidate risk management strategies that allow developing a true culture of risk prevention. This document presents a bibliographic review in which the different plans and national preventive strategies that seek to articulate effective responses in the population were analyzed. The research also considers the role of technological tools as appropriate alternatives for communicating natural hazards. ‘Geoeducation’ is discussed as an instrument that allows dissemination and facilitates the understanding of the geological dynamics and risk management. En 2016, Ecuador sufrió un sismo de 7,8 Mw a 20 Km de profundidad frente a las costas de las provincias de Manabí y Esmeraldas. Posterior al evento principal se registraron aproximadamente 1.417 réplicas durante un mes. El saldo fatal del terremoto de Pedernales (Terremoto 16A) se aproximó a 668 víctimas mortales, con un costo de recuperación de alrededor de 3.350 millones de dólares, siendo uno de los eventos de mayor impacto humano y económico en los últimos 50 años. Quedan muchas lecciones por aprender y sistemas que revisar para establecer mejor respuesta ante eventos de tal magnitud, especialmente en aspectos preventivos. Ecuador está establecido en una zona susceptible a amenazas naturales, sin embargo aún se necesita consolidar estrategias de gestión de riesgo que permitan desarrollar una verdadera cultura de prevención. El presente documento expone una revisión bibliográfica en la que se analizan los diversos planes y estrategias preventivas nacionales que buscan articular respuestas efectivas en la población, además considera el papel de las herramientas tecnológicas como alternativas oportunas para comunicación de peligros naturales. Se plantea la ‘geoeducación’ como un instrumento que permite la divulgación y facilita el entendimiento de las dinámicas geológicas, y gestión del riesgo.