Volcanic stratigraphy archiving in Patagonia as a tool for conservation, outreach, and risk awareness
Archivos de tefroestratigrafía en Patagonia como herramienta de conservación, divulgación y concientización de riesgos volcánicos
Author
Morin, Julie
Perales, Constanza
Bono, Laura
Zúñiga, Leonardo
Holmberg, Karen
Gómez, Constanza
Donovan, Amy
Amigo, Álvaro
Castillo, Diego
Abstract
This paper describes how we use volcanic stratigraphy archives, called ‘sediment plates’ or ‘epoxy plates’, primarily as a communication tool to raise hazards and risk awareness in Chaitén, Chile. The epoxy plates (and associated audiovisual contents) were created through a transdisciplinary collaboration between social and physical volcanologists, and the Museo de Sitio de Chaitén - dedicated to preserve the memory of the 2008 volcanic disaster. The main objectives of this work are to (i) highlight the value of epoxy plates, as a risk education tool, based on the case of Chaitén; and (ii) enable the replication and adaptation of the method in other socio-cultural and environmental contexts. We see the epoxy plates as aesthetic objects that make science accessible to the public in a new way at the local museum, revealing the unknown volcanic history of the area. This is important because the local community tends to consider the 2008 eruption as a unique and exceptional event, which inherently biases their risk awareness, as volcanological studies report various eruptions of Chaitén. We detail the stages of the project and possible methodological improvements that could be useful to actors involved in geoheritage, geotourism, research and education. Este artículo describe cómo hemos elaborado archivos de estratigrafía volcánica, denominados ‘secciones epóxicas’, que consisten en una herramienta de comunicación para aumentar la conciencia sobre peligro y riesgo en la localidad de Chaitén, Chile. Las secciones epóxicas (y los contenidos audiovisuales asociados) surgieron de una colaboración transdisciplinaria entre volcanólogos sociales y físicos, y el Museo de Sitio de Chaitén, creado para preservar la memoria del desastre de 2008. Los principales objetivos son (i) destacar el valor del uso de secciones epóxicas, particularmente como recurso educativo sobre riesgos, basándose en el caso de Chaitén, y (ii) posibilitar la réplica y adaptación del método en otros contextos socioculturales y ambientales. De hecho, vemos estas secciones como objetos estéticos que democratizan la ciencia de una manera novedosa en el museo, mostrando la historia volcánica poco conocida del territorio por parte de sus habitantes. Esto es importante porque la comunidad local tiende a percibir la erupción de 2008 como un evento único, lo que limita su conciencia de los peligros, a pesar de múltiples erupciones documentadas. Detallamos las etapas del proyecto y sugerimos mejoras metodológicas que podrían ser útiles para los actores involucrados en el geopatrimonio, el geoturismo, la investigación y la educación.