• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Corporación Gestión de Riesgos y Desastres GRID-Chile
  • Revista de Estudios latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres REDER
  • View Item
  •   Home
  • Corporación Gestión de Riesgos y Desastres GRID-Chile
  • Revista de Estudios latinoamericanos sobre Reducción del Riesgo de Desastres REDER
  • View Item

"I was about six years old and didn't know what was going on": memory and childhood in disaster

“Tenía más o menos seis años y no sabía lo que pasaba”: Memoria e infancia en el desastre

Author
Torres Lescano, Jéssica Pamela

Chontasi Morales, Katherine Lizbeth

Full text
https://www.revistareder.com/ojs/index.php/reder/article/view/166
10.55467/reder.v8i2.166
Abstract
This article aims to trace the experiences of childhood during disasters. It explores the agency of children in disasters through the testimonies of survivors of the August 5, 1949 earthquake in the Central Highlands of Ecuador. Unlike other studies that examine the decisions made by family members and authorities, this study offers a child's perspective. To do so, it includes testimonies and employs the methodological recommendations of Alessandro Portelli for its analysis. These accounts are complemented by other written sources such as the press and official reports, studied from their place of enunciation. This study reveals that children use their own strategies to manage the social drama of disaster. Among these actions are: reproducing gestures by instinct for self-preservation, relating the earthquake to previous records and knowledge such as disobedience and guilt, play, and flight and escape as mechanisms to cope with disaster. Finally, through this initial approach to the testimonies, it is proposed that the categories of class, gender, and ethnicity enrich the analysis of children's agency in disasters.
 
Este artículo tiene como objetivo rastrear las experiencias de la infancia durante los desastres. Se explora la agencia de la niñez en el desastre a través de los testimonios de sobrevivientes del terremoto del 5 de agosto de 1949 ocurrido en la Sierra Central del Ecuador. A diferencia de otros estudios que examinan las decisiones tomadas por familiares y autoridades, este estudio ofrece una mirada desde la niñez. Para hacerlo se incluye los testimonios y se recurre a las recomendaciones metodológicas de Alessandro Portelli para su análisis. Estos relatos se complementan con otras fuentes escritas como la prensa y los informes oficiales estudiados desde su lugar de enunciación. A través de este estudio se revela que la niñez acciona sus propias estrategias para gestionar el drama social del desastre. Entre estas acciones están:  reproducir gestos por instinto de conservación, relacionar el terremoto con los registros y conocimientos previos, el juego, la huida y el escape como mecanismos para afrontar el desastre. Finalmente, a través de este primer acercamiento a los testimonios se propone que las categorías de clase, género y etnia enriquezcan el análisis de la agencia de la niñez en los desastres.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB