"I was about six years old and didn't know what was going on": memory and childhood in disaster
“Tenía más o menos seis años y no sabía lo que pasaba”: Memoria e infancia en el desastre
Author
Torres Lescano, Jéssica Pamela
Chontasi Morales, Katherine Lizbeth
Abstract
This article aims to trace the experiences of childhood during disasters. It explores the agency of children in disasters through the testimonies of survivors of the August 5, 1949 earthquake in the Central Highlands of Ecuador. Unlike other studies that examine the decisions made by family members and authorities, this study offers a child's perspective. To do so, it includes testimonies and employs the methodological recommendations of Alessandro Portelli for its analysis. These accounts are complemented by other written sources such as the press and official reports, studied from their place of enunciation. This study reveals that children use their own strategies to manage the social drama of disaster. Among these actions are: reproducing gestures by instinct for self-preservation, relating the earthquake to previous records and knowledge such as disobedience and guilt, play, and flight and escape as mechanisms to cope with disaster. Finally, through this initial approach to the testimonies, it is proposed that the categories of class, gender, and ethnicity enrich the analysis of children's agency in disasters. Este artículo tiene como objetivo rastrear las experiencias de la infancia durante los desastres. Se explora la agencia de la niñez en el desastre a través de los testimonios de sobrevivientes del terremoto del 5 de agosto de 1949 ocurrido en la Sierra Central del Ecuador. A diferencia de otros estudios que examinan las decisiones tomadas por familiares y autoridades, este estudio ofrece una mirada desde la niñez. Para hacerlo se incluye los testimonios y se recurre a las recomendaciones metodológicas de Alessandro Portelli para su análisis. Estos relatos se complementan con otras fuentes escritas como la prensa y los informes oficiales estudiados desde su lugar de enunciación. A través de este estudio se revela que la niñez acciona sus propias estrategias para gestionar el drama social del desastre. Entre estas acciones están: reproducir gestos por instinto de conservación, relacionar el terremoto con los registros y conocimientos previos, el juego, la huida y el escape como mecanismos para afrontar el desastre. Finalmente, a través de este primer acercamiento a los testimonios se propone que las categorías de clase, género y etnia enriquezcan el análisis de la agencia de la niñez en los desastres.