Subjectivity and Teacher's Body: Tension between an Ethical-Moralizing Textuality and Capitalist Valorization
Subjetividad y cuerpo docente: tensiones entre una textualidad ética y una valorización capitalista
Author
Moscoso-Flores, Pedro
Castro-Serrano, Borja
Full text
https://revistahumanidades.unab.cl/index.php/revista-de-humanidades/article/view/73610.53382/issn.2452-445X.736
Abstract
The article carries out a critical analysis regarding the ways in which the construction of teaching subjectivity can be understood today around the production of the textual-reform form that tie together an ethical-legal normative determination within the pedagogical discourse. Within this context, we affirm that the 'teacher´s body', as a discursive function, is sustained as the result of an epistemic disjunction between a moral conception and a conception of value defined from a capitalist logic based on utility and efficiency and that finds, as one of its possible materialization effects, the production of a professional identity. The findings allow us to glimpse, among its consequences, a certain way of reading oneself, or a way of subjectivation that encourages the teacher to recognize himself as a sustained education professional based on homogeneous parameters with an objectivity and verifiability character. Finally, we will conclude by briefly pointing out a critical plot as a way out of this hegemonic 'subjective capitalistic production' that has been installed in the contemporary western educational context. El artículo realiza un análisis crítico respecto a los modos en que se puede comprender la construcción de la subjetividad docente en la actualidad, específicamente en torno a la producción de la injerencia de la forma textual-reforma que anuda una determinación normativa ético-jurídica propia del discurso pedagógico. Dentro de este contexto, afirmamos que el ‘cuerpo docente’, en tanto función discursiva, se sostiene como el resultado de una disyunción epistémica entre una concepción moral y una concepción del valor definida desde una lógica capitalista sustentada en la utilidad y eficiencia y que encuentra, como uno de sus efectos de materialización posibles, la producción de una identidad profesional. Los hallazgos dejan entrever entre sus consecuencias un determinado modo de lectura de sí, o un modo de subjetivación que incitan a el/la docente a reconocerse como profesional de la educación sostenido en base a parámetros homogéneos con carácter de objetividad y verificabilidad. Por último, concluiremos puntualizando someramente una trama crítica como posibilidad de salida a esta ‘producción subjetiva capitalística’ y hegemónica que se ha instalado en el ámbito educacional occidental contemporáneo.