The dynamics between trade openness and innovation The case of the Uruguayan exporting company
Las dinámicas entre apertura comercial e innovación: El caso de la empresa exportadora uruguaya
Author
Silveira, Luis
Albertoni, Nicolás
Abstract
This document attempts to investigate whether the level of trade openness has an influence on the probability that Uruguayan manufacturing companies carry out innovation activities. It is shown that the level of commercial openness, considered this as the percentage of exports in the level of total sales, positively influenced the innovation activities carried out by the Uruguayan manufacturing companies, in particular the activities that had to do with R&D, both internal and external, intellectual property, engineering and design, marketing and brand management and management of the innovation itself. It also emerged from the research that the existence of formal R&D units and state support also positively influenced the probability that the companies were innovative. En este documento se trata de investigar si el nivel de apertura comercial tiene influencia sobre la probabilidad de que las empresas manufactureras uruguayas realicen actividades de innovación. Se demuestra que el nivel de apertura comercial, considerado este como el porcentaje de exportaciones en el nivel de ventas totales, influyó positivamente en las actividades de innovación que realizaron las empresas manufactureras uruguayas, en particular las actividades que tuvieron que ver con I+D, tanto interna como externa, propiedad intelectual, ingeniería y diseño, marketing y gestión de marca y gestión de la propia innovación. También surgió de la investigación que la existencia de unidades formales de I+D y el apoyo estatal también influenciaron positivamente en la probabilidad de que las empresas fueran innovativas.