Exploring Changes in Mobility when starting University: Modes of Transportation and Activity Space of Young People in Santiago, Chile
Explorar los cambios en la movilidad al iniciar la universidad: modos de transporte y espacio de actividades de jóvenes en Santiago de Chile
Author
Martínez-Leiva, María José
Full text
https://revistaurbanismo.uchile.cl/index.php/RU/article/view/7387510.5354/0717-5051.2024.73875
Abstract
Entry or transition to university is a relevant milestone in the biographical trajectories of young people and their family groups, which has promoted a diverse field of interdisciplinary research to understand the implications of this process. From the perspective of Urban Studies, this issue has been addressed from the experience of young people in their journeys to their places of study and the modes of transport they use. However, addressing it is still a challenge for this process from a perspective inscribed in mobility biographies, that is to say, with attention to the changes they experience in their mobility. In this work, changes in the urban mobility of young people are identified, specifically, changes in modes of transportation and in the space of social activities during the process of transition to university of young people in the Metropolitan Region of Santiago. To this end, the results of a self-administered survey of young people who started university in undergraduate programs in 2023 are reported. The results show that those who start university undergo changes that make the modes of transportation and social activities more sensitive at the neighborhood and municipal scale; that the changes affect socialization, leisure, and recreation activities carried out by young people more; and that the repertoire of activities from starting university is experienced differently according to gender, family group income, sector of residence, and location of the study campus. This work offers an opportunity to problematize how the transition to university is conceived from the perspective of mobilities at a metropolitan scale. El ingreso o transición a la universidad es un hito relevante en las trayectorias biográficas de jóvenes y sus grupos familiares, lo que ha promovido un diverso campo de investigación interdisciplinaria para comprender las implicancias de este proceso. Desde la perspectiva de los estudios urbanos, este tema se ha abordado desde la experiencia de las y los jóvenes en sus desplazamientos hacia sus lugares de estudio y los modos de transporte que emplean en esos trayectos. Sin embargo, aún es un desafío abordar este proceso desde una perspectiva inscrita en las biografías de movilidad, vale decir, con atención a los cambios que experimentan en ella. En este trabajo se identifican los cambios en la movilidad urbana de jóvenes, específicamente en los modos de transporte y en el espacio de actividades sociales durante su transición a la universidad en la Región Metropolitana de Santiago. Para ello, se reportan los resultados de un cuestionario autoaplicado a jóvenes que ingresaron a la universidad a programas de pregrado en el año 2023. Los resultados muestran que quienes entran a la universidad experimentan cambios que vuelven más sensibles los modos de transporte y actividades sociales a escala de barrio y comuna; que los cambios afectan más a las actividades de socialización, de ocio y recreación de las y los jóvenes; y que el repertorio de actividades desde el inicio de la universidad se experimenta de manera diferenciada según el género, el ingreso del grupo familiar, el sector de residencia y la localización del campus de estudio. Este trabajo ofrece una oportunidad para problematizar las formas en que se concibe la transición a la universidad desde el enfoque de las movilidades a escala metropolitana.