Railway nostalgia: a forgotten memory in the urban spaces of Pitrufquén, La Araucanía region, Chile.
Nostalgia ferroviaria: un recuerdo olvidado en espacios urbanos de la ciudad de Pitrufquén, Región de La Araucanía, Chile.
Author
Venegas Riffo, Constanza
Gutiérrez Zamorano, Patricia
Olea Peñaloza, Jorge
Callejas Callejas, Rodrigo
Abstract
The process of global capitalist modernization and industrialization has been a transformative force at the territorial level, with the emergence and widespread adoption of the railway being key to understanding its scope. In Chile, the arrival of this mode of transportation was decisive in the occupation of the southern part of the country, driven by the need for territorial connectivity and the exploitation of natural resources. The city of Pitrufquén, in La Araucanía, serves as a representative example of this historical and territorial process. As the railway loses relevance at the national level, railway spaces begin to depopulate, currently being repurposed for various activities. Accordingly, the objective of this research is to narrate the history and current situation of the open spaces near the railway line that are part of the daily urban life in Pitrufquén. The results reveal that these railway spaces are used as green areas and informal spaces, where the perception of the inhabitants is crucial for understanding the logic of these territorial patterns. Finally, the importance of preserving railway memory is reflected upon as a means of building a Pitrufquén connected with its past. El proceso de modernización capitalista e industrialización a nivel mundial ha sido un agente transformador a nivel territorial, en donde el surgimiento y masificación del ferrocarril resulta clave para comprender sus alcances. En Chile, la llegada de este medio de transporte fue determinante en la ocupación del sur del país, impulsada por la necesidad de conectividad territorial y la explotación de recursos naturales. La ciudad de Pitrufquén, en La Araucanía, es un ejemplo representativo de este proceso histórico y territorial. A medida que el ferrocarril pierde relevancia a nivel nacional, los espacios ferroviarios comienzan a deshabitarse, siendo utilizados actualmente para diferentes actividades. En función de lo anterior, el objetivo de esta investigación se centra en relatar la historia y la situación actual de los espacios abiertos cercanos a la línea ferroviaria y que forman parte del uso cotidiano en la zona urbana de Pitrufquén. Los resultados revelan que estos espacios ferroviarios son utilizados como áreas verdes y espacios informales, donde la percepción de los habitantes resulta crucial para comprender la lógica de estos tejidos territoriales. Finalmente, se reflexiona sobre la importancia de preservar la memoria ferroviaria como una forma de construir un Pitrufquén conectado con su pasado.