Quasi-Sovereignty: Hobbes, Luhmann, and World Society
Cuasi-soberanías. Hobbes, Luhmann y la sociedad mundial
Author
Mascareño, Aldo
Chávez, Juan Miguel
Full text
https://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/7557510.5354/0719-0527.2024.75575
Abstract
ABSTRACT: Contemporary sociology, with few exceptions, has been reluctant to incorporate Thomas Hobbes as a source of conceptual or argumentative inspiration in its theoretical approaches. However, the accelerated factual, social, and normative differentiation of contemporary world society after World War II seems to show that conflict is an increasingly generalized condition today. This turns the gaze back to Hobbes. Through a review of significant sociological passages inspired by Hobbes in Ferdinand Tönnies, Talcott Parsons, and Helmut Schelsky, and their connection with the sociology of Niklas Luhmann, we argue that modern world society can be considered a second state of nature composed by quasi-sovereignties of systemic, national, and cultural origin that give the problem of social order a particular and multimodal character, in any case distinct from Hobbes’ times. The article concludes that the development of a Hobbesian-inspired sociology must combine different schemes of quasi-sovereignty into a complex architecture of autonomy and interdependence in Niklas Luhmann’s sense, which organizes social order without resorting to an impracticable absolute sovereignty under the conditions of modern functional differentiation. Salvo por contadas excepciones, la sociología contemporánea se ha resistido a incorporar a Thomas Hobbes como una fuente de inspiración conceptual o argumentativa en sus enfoques teóricos. No obstante, la acelerada diferenciación factual, social y normativa de la sociedad mundial contemporánea posterior a la Segunda Guerra parece mostrar que el conflicto es una condición crecientemente generalizada en la actualidad. Esto vuelve la mirada a Hobbes. Mediante una revisión de importantes pasajes sociológicos de inspiración hobbesiana en Ferdinand Tönnies, Talcott Parsons y Helmut Schelsky, y su vinculación con la sociología de Niklas Luhmann, sostenemos que la sociedad mundial moderna puede ser considerada un segundo estado de naturaleza formado por cuasi-soberanías de origen sistémico, nacional y cultural que dan al problema del orden social un carácter particular y multimodal en todo caso distinto a la época de Hobbes. El artículo concluye que el desarrollo de una sociología de inspiración hobbesiana tiene que saber combinar distintos esquemas de cuasi-soberanía en una arquitectura compleja de autonomía e interdependencia en el sentido de Niklas Luhmann, que organice el orden social sin recurrir a una soberanía absoluta impracticable en las condiciones de diferenciación funcional modernas.