• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista MAD
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista MAD
  • View Item

Semantics Of The Childhood Concept

Semántica del concepto de niñez

Author
Quiroz, Mariana

Full text
https://revistamad.uchile.cl/index.php/RMAD/article/view/75579
Abstract
The problem of semantics concerns the way in which society is described and, therefore, how the selected is actualized. From the General Theory of Social Systems, the question is approached through the structure/semantics difference. The questions that constitute the research address this relationship, or more precisely, the correspondence (or not) between social evolution and the evolution of ideas. The aim is to answer the questions of in what kind of order and social structures is the concept of childhood produced and stabilized? and, in turn, to what extent do these semantics guide the experiences and expectations of the structures to which they refer? Based on this case, the conditions of possibility of consolidation for a cultivated semantics (concept/word difference) unfold through three structural conditions: the differentiation between psychic systems and social systems, the systemic differentiation of society by functions, and the decoupling between self-reference and binary schemata.
 
El problema de la semántica atañe a la manera en cómo la sociedad se describe y, entonces, a cómo se actualiza lo seleccionado. Desde la Teoría General de Sistemas Sociales (TGSS), la cuestión se aborda a través de la diferencia estructura/semántica. Las preguntas que constituyen la investigación abordan esta relación, o más exactamente, la correspondencia (o no) entre la evolución social y la evolución de las ideas. El objetivo es responder a las preguntas de ¿en qué tipo de orden y de estructuras sociales se produce y estabiliza el concepto de niñez? y, a su vez, ¿en qué medida esta semántica orienta las experiencias y expectativas de las estructuras a las que hace referencia? Con base en este caso concreto, se despliegan las condiciones de posibilidad de consolidación de una semántica cultivada (diferencia concepto/palabra) a través de tres condiciones estructurales: la diferenciación entre sistemas psíquicos y sistemas sociales, la diferenciación sistémica de la sociedad por funciones y el desacoplamiento entre autorreferencia y esquematismos binarios.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB