Acousmatic Voice and Memory: Sound and Intertextual Use of Voice in El arco de luz (Macarena Aguiló) and El edificio de los chilenos
Voz acusmática y memoria: Uso sonoro e intertextual de la voz en El arco de luz (Macarena Aguiló) y El edificio de los chilenos
Author
Aliaga Hinojosa, Jorge
Abstract
The main purpose of this text is the study of the human voice based on its intertextuality in the electroacoustic piece El arco de luz (Macarena Aguiló) and the feature-length documentary El edificio de los chilenos. To do this, specific objectives will be addressed, such as analyzing the electroacoustic use of the voice, from its acoustic parameters and temporalities, analyzing the sound sources present in the documentary from an acousmatic perspective and, finally, relating both sound universes from an analysis of the narrative, in terms of memory construction, investigating the possible connections between both sound objects. In this working context a different regime of visibility between both works is proposed and problematized since, in the documentary, the sound of the voice interacts with visuality and its modes of representation versus the relegated visuality of sound in listening to the electroacoustic work. From here it is possible to project, in any case, a point of intersection between both objects: the absent, acousmatic corporality of the sound of the voice. El objetivo general de este texto es el estudio de la voz a partir de su intertextualidad en la obra electroacústica El arco de luz (Macarena Aguiló) y el largometraje documental El edificio de los chilenos. Para ello, se abordarán objetivos específicos como analizar del uso electroacústico de la voz, desde sus parámetros acústicos y sus temporalidades, analizar las fuentes sonoras presentes en el documental desde una perspectiva acusmática y, finalmente, relacionar ambos universos sonoros desde un análisis de la narración, en términos de construcción de memoria, indagando sobre las posibles conexiones entre ambos objetos sonoros. En este contexto de trabajo se plantea y problematiza un régimen distinto de visibilidad entre ambas obras, ya que en el documental el sonido de la voz interactúa con la visualidad y sus modos de representación, versus la visualidad relegada del sonido en la escucha de la obra electroacústica. Desde aquí es posible proyectar, de todos modos, un punto de intersección entre ambos objetos: la corporalidad ausente, acusmática, del sonido de la voz.