• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Revista Musical Chilena
  • View Item

Ricordi, Niemeyer, and the Business of the First Music Publishing Houses in Valparaíso (Chile) and Lima (Peru) in the Mid-19th Century

Ricordi, Niemeyer y el negocio de las primeras casas editoras de música en Valparaíso (Chile) y Lima (Perú) a mediados del siglo XIX

Author
Izquierdo, Jose Manuel

Full text
https://revistamusicalchilena.uchile.cl/index.php/RMCH/article/view/68898
Abstract
Printed music scores are one of the most essential sources for studying nineteenth-century music in Latin America. However, very little research has been done and published on the specific subject of the production of those scores. This subject is more generally studied as part of broader issues: composers, cities, performers. In this paper, I look at music production through two study cases in Chile and Peru in the mid-nineteenth century: the Ricordi house in Lima and Niemeyer in Valparaiso. By looking at how they worked and details from the scores they produced, it is possible to find several commonalities and tendencies in the production and circulation of music in this period. Among other aspects, the paper discusses the links both houses had with their European partners, the networks with local printers and musicians, and the transformations of the editorial market between the late 1840s and the early 1870s.
 
Las partituras de música impresa son una fuente de reconocida importancia para el estudio de la música del siglo diecinueve en América Latina. Sin embargo, son pocos los estudios específicos sobre la producción de estas, tema que es más bien abordado tangencialmente en trabajos centrados en compositores, ciudades e intérpretes. En este artículo, se revisa la historia de dos casas de música en Chile y Perú a mediados del siglo diecinueve: las casas Ricordi en Lima, y Niemeyer en Valparaíso, como estudios de caso. Al revisar tanto sus modos de funcionamiento como detalles de algunas de las partituras producidas por ambas, es posible observar algunas tendencias que, creemos, son especialmente relevantes para entender la producción y circulación de música en este período. Entre otros aspectos, se revela la vinculación con casas matrices europeas, la vinculación con productores locales y las transformaciones del mercado entre fines de la década de 1840 e inicios de la de 1870.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB