Life and Organism: Autopoiesis, Teleology, and Plessnerian Positionality
Vida y organismo: autopoiesis, teleología y posicionalidad plessneriana
Author
Martínez Bravo, Cristián
Full text
https://sintesis.uai.cl/index.php/intusfilosofia/article/view/44610.15691/0718-5448Vol7Iss1a446
Abstract
In this paper, we argue that the Jonasian turn undergone by the Varelian autopoietic theory, which was intended to include a teleological complement to autopoiesis, can be replaced by the phenomenology of biology in the German philosopher Helmuth Plessner, which, unlike the Jonasian one, does not include anthropocentric existential assumptions in the consideration of living beings. The argument unfolds in four steps: a) first, we will develop the fundamental elements of the classical version of the autopoietic theory, elaborated by Maturana and Varela in the ‘70s, which, among other things, is decidedly anti-teleological; b) then, we will show that years later, Varela turns towards teleology in the so-called Jonasian turn, including within the autopoietic theory elements of existential phenomenology; c) subsequently, we will develop some of the most relevant arguments of Plessnerian biological phenomenology, especially those arguments in relation to the concept of positionality and which serve for this complementarity between the autopoietic and Plessnerian positions; d) finally, we will conclude that the autopoietic theory, due to the accusations it receives for having turned towards an existentialist philosophy, can migrate towards the Plessnerian biological phenomenology, which does not suffer from the anthropocentric problems attributed to the Jonasian phenomenology. En este trabajo sostenemos que el giro jonasiano experimentado por la teoría autopoiética de Varela, que tuvo como finalidad incluir un complemento teleológico para la autopoiesis, puede reemplazarse por la fenomenología de la biología del filósofo alemán Helmuth Plessner. Esta última, a diferencia de la propuesta jonasiana, no incluye presupuestos existenciales antropocentristas en la consideración de los seres vivos. Nuestro argumento se despliega en cuatro pasos: a) en primer lugar, desarrollaremos los elementos fundamentales de la versión clásica de la teoría autopoiética, elaborada por Maturana y Varela en los años ’70, la que, entre otras cosas, es decididamente antiteleológica; b) luego, mostraremos que años más tarde, Varela se vuelca hacia la teleología en el llamado “giro jonasiano”, que incluye dentro de la teoría autopoiética elementos de la fenomenología existencial; c) posteriormente, desarrollaremos algunos de los elementos más relevantes de la fenomenología biológica plessneriana, especialmente los referidos al concepto de posicionalidad y que sirven para esta complementariedad entre la posición autopoiética y la plessneriana; d) para finalizar, concluiremos que la teoría autopoiética, debido a las acusaciones que recibe por haber girado hacia una filosofía existencialista, puede migrar hacia la fenomenología biológica plessneriana, la cual no adolece de los problemas antropocéntricos atribuidos a la fenomenología jonasiana.