Leonor de Andrade or Francisca Sotelo, bitter paths that lead to the holy office of Lima, 17 th century.
Leonor de Andrade o Francisca Sotelo, derroteros amargos que conducen al Santo Oficio de Lima, siglo XVII
Author
Cordero Fernández, Macarena
Full text
https://cuadernosdehistoria.uchile.cl/index.php/CDH/article/view/7632010.5354/0719-1243.2024.76320
Abstract
The following article analyzes the feelings of a family, especially those of Leonor de Andrade, mother and wife, who had to face the horror of an inquisitorial process before the of the Holy Office Tribunal of Lima –in the mid-17th century–. Due to her religious identity as a Judaizer, Leonor de Andradre, which constituted a danger, not only due to the heretical nature of her practices and beliefs, but also, that the fact of being a woman was considered, by the Inquisition, as a great threat, because that Moses’ religion was transmitted through women. In such circumstances, Leonor experienced a series of feelings, showing her drive to survive and hope to see her little daughter again. Also, we propose to outline the subjectivities of the Inquisition and some officers from a cultural perspective, given that emotions are practices that redefine the actions of the subjects. El siguiente artículo tiene por propósito analizar los sentires de una familia, especialmente los de Leonor de Andrade, madre y esposa, quien debió enfrentar el horror de un proceso inquisitorial ante el Tribunal del Santo Oficio de Lima –a mediados del siglo XVII–. Debido a su identidad religiosa de judaizante, Leonor de Andrade era considerada un peligro, no solo por el carácter herético de sus prácticas y creencias; además, el hecho de ser mujer implicaba que fuese estimada por la Inquisición como una gran amenaza, pues la religión de Moisés era trasmitida vía femenina. En tales circunstancias, Leonor experimentó una serie de sentimientos, dando muestras de su ímpetu de sobrevivencia y esperanza de ver nuevamente a su pequeña hija. También, nos proponemos esbozar las subjetividades de la Inquisición y de algunos oficiales desde una perspectiva cultural, dado que las emociones son prácticas que redefinen el actuar de los sujetos.