Luxuria and vanitas: visualizing the conversion of the Magdalena in the Viceregal southern Andes in Santiago of Chile, 1650-1750
Luxuria y vanitas: visualizando la conversión de la Magdalena virreinal sur andina en Santiago de Chile, 1650-1750
Author
Burdick, Catherine
Full text
https://cuadernosdehistoria.uchile.cl/index.php/CDH/article/view/7632310.5354/0719-1243.2024.76323
Abstract
This essay investigates the popularity of the artistic theme of the conversion of María Magdalena in the domestic spaces of Santiago, Chile from approximately 1650-1750. Carried out through an iconographic study of a representative painting in the Barbosa-Stern collection together with an assessment of archival data from the National Historical Archive, Magdalena’s counterreformation persona as a sinful penitent is shown to have been supported by the highly mutable and sensorial themes of luxuria and vanitas. Ultimately, the essay argues that the popularity the Magdalena in colonial-era paintings was tied to a mutable iconography, suspended between her imperfect past and virtuous future, that localized this saint for urban upper-class female audiences of the southern Andean region. Este artículo investiga la popularidad del tema artístico de la conversión de María Magdalena en los espacios domésticos de Santiago de Chile entre 1650-1750. Llevado a cabo a través del estudio iconográfico de una pintura de la colección Barbosa-Stern, junto con una evaluación de los registros documentales del Archivo Nacional Histórico de Chile, aquí se demuestra que la figura contrarreformista de la Magdalena como penitente pecadora ha sido respaldada por los temas mutables y sensoriales de luxuria y vanitas. En última instancia, el artículo argumenta que la popularidad de la Magdalena en las pinturas coloniales estuvo ligada a una iconografía mutable, suspendida entre su pasado imperfecto y un futuro de virtud, que localizó esta santa para las audiencias urbanas femeninas adineradas de la región sur andina.