Caregivers’ perception of pediatric ambulatory medical care and adherence to indications, national institute of children’s health
Percepción de los cuidadores sobre la atención médica ambulatoria pediátrica y la adherencia a las indicaciones, instituto nacional de salud del niño
Author
Marín Portocarrero, Julio
Ubillús Arriola, Gloria
Tello Delgado, Paulina
Abstract
Adherence to treatment and medical indications by caregivers of children depend on the treatment they receive from medical professionals, knowledge and understanding of the disease and the indications, which is subject to good communication and interrelationship. between the two, which must be taken into account during care.Objective: To explore and analyze the perception of caregivers about pediatric outpatient medical care and adherence to indications, 2023.Methodology: qualitative research with a descriptive case study approach, based on the definition of Yin (1994) and Wolcott (1999); Research subjects: 14 caregivers who attended the INSN outpatient clinic with their children in different specialties, selected by saturation or redundancy technique and inclusion criteria. Data collection was done through a semi-structured interview guide, applied with prior informed consent, it was carried out in an outpatient setting when leaving the office of any specialty, recorded on an electronic device; duration 30-40 minutes, then they were transcribed in Word as they were expressed and validated by contrasting responses by the informants themselves. The information was subjected to content analysis.Results: From the product of the analysis and interpretation of the speeches, six categories were obtained, thus we have: Category I. Physician-caregiver relationship with a socio-cultural conflict. C.II. hegemony of the biologist model, C. III. conception of health-disease from the perception of the caregiver, C. IV. knowledge of the disease, adherence to treatment and care, C.V. Appointment system: obstacles and difficulties, C. VI. Humanize medical care. The consideration of ethical principles and scientific rigor during the entire research process is highlighted. Final considerations: The perception of child caregivers about medical care in the INSN outpatient clinic refers to communication barriers in the doctor-caregiver relationship, both verbal’s, non-verbal, and written. They highlight, in a general way, not being listened to, nor taking their information into account. On the other hand. A high level of adherence to medical instructions was found, which were based on three very important factors, two of which correspond to the caregiver and the third factor to medical personnel: the caregiver’s knowledge of the child’s disease, the conception of the health-disease process and the planned follow-up.Recommendations: Train by occupational groups involved in direct patient care on soft skills. Improve processes so that care does not delay from arrival to care, and those medical prescriptions are printed. Strengthen the skills of medical personnel for a cordial and objective communication to the caregiver about the disease, in reporting bad news and, above all, following up on patients; recognizing their value as a human person in their social, cultural, family essence in the health-disease process and not purely biological. Introducción: La adherencia al tratamiento e indicaciones médicas por parte de los cuidadores de los niños/as, dependen del trato que reciben de los profesionales médicos, del conocimiento y comprensión de la enfermedad y de las indicaciones, lo cual está supeditado a una buena comunicación e interrelación entre ambos, lo que debe ser tomado en cuenta durante la atención.Objetivo: Explorar y analizar la percepción de los cuidadores sobre la atención médica ambulatoria pediátrica y la adherencia a las indicaciones, 2023.Metodología: Investigación cualitativa con enfoque estudio de caso de tipo descriptivo, basado en la definición de Yin (1994) y Wolcott (1999); sujetos de investigación: 14 cuidadores que acudieron con sus niños a la consulta ambulatoria del INSN en las diferentes especialidades, seleccionados por técnica de saturación o redundancia y criterios de inclusión. La recolección de los datos se hizo a través de una guía de entrevista semiestructurada, aplicada previo consentimiento informado, se realizó en un ambiente de la consulta externa a la salida del consultorio de cualquier especialidad, grabada en un dispositivo electrónico; duración 30-40 minutos, luego se transcribieron en Word tal cual fueron manifestadas y validadas por contraste de respuestas por los propios informantes. La información fue sometida a análisis de contenido.Resultados:Del producto del análisis e interpretación de los discursos, se obtuvo seis categorías, así tenemos: Categoría I. Relación médico cuidador un conflicto socio-cultural. C. II. hegemonía del modelo biologicista, C. III. concepción de salud-enfermedad desde la percepción del cuidador, C. IV. conocimiento de la enfermedad, adherencia al tratamiento y cuidados, C.V. Sistema de citas: trabas y dificultades, C. VI. Humanizar la atención médica. Se resalta la consideración de los principios éticos y rigor científico durante todo el proceso de la investigación.Consideraciones finales: La percepción de los cuidadores de niños (as) sobre la atención médica en la consulta ambulatoria en el INSN hace referencia a barreras comunicacionales en la relación médico-cuidador, tanto verbal, no verbal, como escrita. Resaltan, de manera general no ser escuchados, ni tomada en cuenta su información. Por otro lado. se comprobó un alto nivel de adherencia a las indicaciones médicas, las cuales se fundamentaron en tres factores muy importantes, dos de ellos corresponden al cuidador y tercer factor al personal médico: el conocimiento del cuidador de la enfermedad de niño (a), la concepción clara del proceso salud-enfermedad y el seguimiento planeado.Recomendaciones: Capacitar por grupos ocupacionales implicados en la atención directa a los pacientes sobre habilidades blandas. Mejorar los procesos para que la atención no demore desde la llegada hasta la atención, y que las prescripciones médicas sean impresas. Fortalecer las habilidades del personal médico para una comunicación cordial y objetiva al cuidador acerca de la enfermedad, en la información de las malas noticias y sobre todo hacer seguimiento a los pacientes; reconociendo su valor como persona humana en su esencia social, cultural, familiar en el proceso salud-enfermedad y no puramente biológico.