Level of compliance with validation processes and analysis of measurement scales in pediatrics
Nivel de cumplimiento de procesos de validación y análisis de escalas de medida en pediatría
Author
Martínez, Jose A.
Martínez, Laura
Full text
https://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/508110.32641/andespediatr.v95i4.5081
Abstract
The use of latent construct measurement scales is widespread in the medical literature. An essential condition is that the instrument be validated, in addition to being highly reliable.Objective: To evaluate the level of compliance with various methodological and statistical premises of validation studies of psychometric instruments in pediatrics, which are necessary to ensure adequate interpretation of the results, in order to offer recommendations for future research.Methods: Articles published in two of the most prestigious journals in Spanish (Andes Pediatrica and Anales de Pediatría) were identified between December 2000 and December 2023, where factor analysis was performed on the items of measurement scales, and in which the reliability and validity of these scales were studied. Twenty-five articles that met the selection criteria were selected and compared with the analysis procedure recommendations.Results: Five key points were identified to improve: 1) Reflective and formative indicators; 2) Determination of the best reflective indicator; 3) Validity of a scale linked to the fit of the theoretical model; 4) Reliability using Cronbach’s alpha; 5) Factor analysis versus principal components. Factor rotation.Conclusions: The analysis processes of measurement instruments in pediatrics must be improved, especially regarding the selection and specification of indicators, the use of factor analysis, and the fit of the proposed models. El uso de escalas de medida de constructos latentes es ubicuo en la literatura médica. Una condición esencial es que dicho instrumento sea validado, siendo deseable, además, que tenga una alta fiabilidad. Objetivo: Evaluar el nivel de cumplimiento de diversas premisas metodológicas y estadísticas de estudios de validación de instrumentos psicométricos en el ámbito de la pediatría, necesarias para garantizar una adecuada interpretación de los resultados, y ofrecer recomendaciones para futuras investigaciones.Método: Se identificaron los artículos publicados en dos de las revistas más prestigiosas en idioma español, Andes Pediátrica y Anales de Pediatría entre diciembre de 2000 diciembre de 2023, en cuyo método de análisis se realiza análisis factorial de los ítems de escalas de medida, y en los que se estudia la fiabilidad y validez de esas escalas. Se seleccionaron 25 artículos que atendían a las condiciones de la búsqueda, los cuales fueron contrastados con las recomendaciones de procedimiento de análisis. Resultados: Se identificaron 5 puntos clave sobre los que incidir en rigurosidad: 1) Indicadores reflectivos y formativos; 2) Fijación del mejor indicador reflectivo; 3) Validez de una escala ligada al ajuste del modelo teórico; 4) Fiabilidad usando el alfa de Cronbach; y 5) Análisis factorial frente a componentes principales. Rotación de factores.Conclusiones: Los procesos de análisis de instrumentos de medida en pediatría deben perfeccionarse, especialmente en lo relativo a la selección y especificación de indicadores, el uso del análisis factorial y el ajuste de los modelos planteados.