Virtual reality in the outpatient: reducing anxiety and fear in venous puncture
Realidad virtual en el paciente ambulatorio: reduciendo la ansiedad y el miedo en la punción de vías venosas
Author
Pérez-Moneo, Begoña
Gayo Bellido, Marta
Barral Mena, Estefanía
Pérez-Moneo Agapito, Mª Ángeles
Correyero García, Laura
Baños Fuerte, Raquel
Full text
https://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/511410.32641/andespediatr.v95i3.5114
Abstract
Up to 80% of children admitted to a hospital experience pain, mainly associated with venipuncture.Objective: To analyze whether the use of virtual reality (VR) headsets during venipuncture can modify the perception of pain, anxiety, and fear in pediatrics.Patients and Method: Open label, randomized clinical trial. The presence of intellectual, visual, or hearing impairment were considered exclusion criteria. Two anxiety and fear scales were administered before and after the procedure, and the Wong-Baker face pain scale at the end. The following were recorded: number of venipuncture attempts, duration of the procedure, and side effects.Results: 78 patients were included, 38 males and a mean age of 9.63 years. In the intervention group, the mean pain value was 2.87, with a mean difference (MD) of -0.85 compared with the control one (95% confidence interval (CI) -2.02 to 0.33). There was a significant reduction in the level of anxiety and fear, with MDs of -2.59 (95%CI: -3.92 to -1.26) and -0.85 points (95%CI: -1.45 to -0.24), respectively.Conclusions: the use of VR headsets in venipuncture in hospital daytime care decreases the level of anxiety and fear in children and seems to reduce pain, without adverse effects. The venipuncture procedure has the same success rate and does not increase its duration. Hasta un 80% de los niños ingresados en un hospital experimenta dolor, fundamentalmente asociado con la venopunción.Objetivo: Analizar el impacto de las gafas de realidad virtual durante la venopunción como factor protector en la percepción del dolor, la ansiedad y el miedo en pediatría.Pacientes y Método: Ensayo clínico aleatorizado abierto. La presencia de discapacidad intelectual, visual o auditiva fueron criterio de exclusión. Se pasaron dos escalas de ansiedad y miedo antes y después del procedimiento, y la escala de dolor de caras de Wong-Baker al finalizar. Se registró: número de intentos de venopunción, duración del procedimiento y efectos secundarios.Resultados: Se incluyen 78 pacientes, 38 varones y edad media de 9,63 años. En el grupo intervención el valor medio de dolor fue de 2,87, con una diferencia de medias (DM) de -0,85 respecto al control (intervalo de confianza [IC] 95%: -2,02 a 0,33). Se evidenció una reducción significativa del nivel de ansiedad y del miedo, con DM de -2,59 (IC 95: -3,92 a -1,26) y de -0,85 puntos (IC 95: -1,45 a -0,24), respectivamente.Conclusiones: El uso de gafas de realidad virtual, en la punción venosa en hospital de día, disminuye el nivel de ansiedad y miedo de los niños y parece que puede producir una disminución del dolor, sin que se produzcan efectos adversos. El procedimiento de venopunción tiene la misma tasa de éxito y no aumenta su duración.