Discovering a diverse gender in adolescence: revelation of being. Exploratory study
Descubrir un género diverso en la adolescencia: revelación del ser. Estudio exploratorio
Author
Londoño-Restrepo, Leidy Jhojana
Mira-Taborda, Natalia Jhoana
Osorio Cock, Lina Maria
Yepes-Delgado, Carlos Enrique
Full text
https://www.revistachilenadepediatria.cl/index.php/rchped/article/view/500910.32641/andespediatr.v95i5.5009
Abstract
Gender identity is configured from childhood.Objective: to explore the experience in the construction of a diverse gender in adolescence in its family and social context.Method: Exploratory qualitative study that used the Grounded Theory method and its analytical techniques of coding, categorization, and constant comparison. 15 semi-structured interviews were conducted with youths aged between 12 and 21 years attending a Specialized Psychopedagogical Center in Medellín, Colombia, plus the contribution of close adult relatives in 3 of the interviews. The ethical requirements for this type of study were met.Results: The incongruence between body and gender identity begins with an internal conflict that allows the exploration of the self as a task inherent to the individual. Adolescence exacerbates the need for recognition of that identity. This study shows that gender identity is a dynamic process of individual construction, permeated by the family-social context, which is sometimes attacked by imposing hegemonic binary standards (male-female); archetypes that promote discrimination with serious consequences for physical and mental health. Comprehensive management should embrace and facilitate the process of building a diverse gender in adolescence.Conclusions: The experience of a diverse gender begins in childhood with the feeling of body/gender identity incongruence, and intensifies in adolescence with dysphoria being predominant. Self-acceptance, family support, and the beginning of affirmation are sources of resilience that facilitate full disclosure of a diverse gender. La identidad de género se configura desde la infancia.Objetivo: explorar la experiencia en la construcción de un género diverso en la adolescencia en su contexto familiar y social.Sujetos y Método: Estudio cualitativo exploratorio que usó el método de Teoría Fundamentada y sus técnicas analíticas de codificación, categorización y comparación constante. Se realizaron 15 entrevistas semiestructuradas a jóvenes de entre 12 y 21 años, asistentes de un Centro Psicopedagógico Especializado de Colombia, sumado al aporte en 3 de las entrevistas, de adultos familiares cercanos. Se cumplieron los requerimientos éticos para estudios de este tipo.Resultados: La incongruencia entre cuerpo e identidad de género inicia con un conflicto interno que permite la exploración del ser como una labor inherente al individuo. La adolescencia exacerba la necesidad de reconocimiento de esa identidad. Se evidencia que la identidad de género es un proceso dinámico de construcción individual, permeado por el contexto familiar - social, que en ocasiones se agrede al imponer estándares hegemónicamente binarios: hombre-mujer; arquetipos que promueven la discriminación con graves consecuencias para la salud física y mental. Un manejo integral debería acoger y facilitar el proceso de construcción de un género diverso en la adolescencia.Conclusiones: La experiencia de un género diverso inicia en la infancia con la sensación de incongruencia cuerpo /identidad de género y se intensifica en la adolescencia, siendo la disforia predominante. La aceptación propia, el apoyo familiar y el inicio de la afirmación son fuentes de resiliencia que facilitan la revelación plena de un género diverso.