• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Estudios Avanzados
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Santiago de Chile
  • Estudios Avanzados
  • View Item

The Singing as Moralizing Tool at the Beginning of Latin American Music Education

El canto como herramienta moralizadora en el inicio de la educación musical latinoamericana;
O canto como ferramenta moralizadora no início da educação musical latinoamericana

Author
Pino, Óscar

Pino, Óscar

Pino, ´Óscar

Full text
https://www.revistas.usach.cl/ojs/index.php/ideas/article/view/6230
10.35588/e64y3w05
Abstract
The following article describes and analyzes the main characteristics of school songs specially created and used in public education in several Latin American countries during the 19th century and the first decades of the 20th century, the foundational period of musical education in the continent. The examination of this repertoire mainly focused on the analysis of its poetic texts, allows us to confirm the existence of a functional view of musical education centered on the moralizing aspect and, within this conception, the existence of three thematic categories with a wide presence in the school songbook: civilizing songs, patriotic songs, and Catholic religious songs. As evidence, examples of curricula, pedagogical documentation, and school songs of the time are included, which cover about a dozen Latin American countries.
 
El siguiente artículo describe y analiza las principales características de las canciones escolares especialmente creadas y usadas en la educación pública de varios países latinoamericanos durante el siglo XIX y las primeras décadas del siglo XX, época fundacional de la educación musical en el continente. El examen de dicho repertorio, principalmente centrado en el análisis de sus textos poéticos, permite constatar la existencia de una mirada funcional sobre la educación musical centrada en el aspecto moralizador y, dentro de esta concepción, la existencia de tres categorías temáticas con amplia presencia en el cancionero escolar: canciones civilizadoras, canciones patrióticas y canciones religiosas católicas. A modo de evidencia, se incluyen ejemplos de programas de estudio, documentación pedagógica y canciones escolares de la época, las cuales cubren cerca de una decena de países latinoamericanos.
 
O seguinte artigo descreve e analiza as principais características das canções escolares especialmente criadas e usadas na educação pública de vários países latinoamericanos durante o século XIX e as primeiras décadas do século XX, época fundacional da educação musical no continente. O exame de dito repertório, principalmente centrado no análise de seus textos poéticos, permite constatar a existência de um olhar funcional sobre a educação musical centrada no aspecto moralizador e, dentro desta concepção, a existência de três categorias temáticas com amplia presença no cancioneiro escolar: canções civilizadoras, canções patrióticas e canções religiosas católicas. A modo de evidência, são incluidos exemplos de programas de estudo, documentação pedagógica e canções escolares da época, as quais cubrem cerca de uma dezena de países latinoamericanos.
 
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Consumo musical: tensiones entre emisoras musicales juveniles y dispositivos portátiles / Music consumption: tensions between youth music stations and mobile devices 

    CUESTA, ÓSCAR JULIÁN; Fundación Universitaria Los Libertadores, Bogotá.. Cuadernos.info; núm. 30: TEMA CENTRAL: RENOVACIÓN DEL PERIODISMO; 73-82
  • Construction and Validation of the Adolescent Perceived Risks and Benefits of Exposure to Music From Personal Music Players Questionnaire 

    Abraham, Mónica; Universidad Tecnológica Nacional; Cupani, Marcos; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba; Biassoni, Ester Cristina; Universidad Tecnológica Nacional; Azpilicueta, Ana Estefania; Instituto de Investigaciones Psicológicas del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas y de la Universidad Nacional de Córdoba. Psykhe; Volumen 27, Número 2 (2018)
  • Research and performance of colonial period Latin American music: Pablo Hernández Balaguer, early music and Revista Musical Chilena 

    Escudero, Miriam. Revista Musical Chilena; Vol. 67 Núm. 220 (2013): Julio - Diciembre; 76 - 93
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB