Motivation for physical-sports practice and burnout syndrome in students of Health Sciences.
Motivación para la práctica físico-deportiva y síndrome de burnout en estudiantes de Ciencias de la Salud
Author
Barragán, Ana Belén
Pérez-Fuentes, María del Carmen
Molero, María del Mar
Gázquez, José Jesús
Martos, África
Simón, María del Mar
Abstract
Objective: To analyze the motives of the physical-sport practice and the burnout in students of Health Science, attending to the gender. As well as, determine the relationship between health status, age and burnout syndrome. Method: The sample is composed of 188 University students belonging to different degrees in Health Science with ages between 18 and 54 years. To carry out the study, the questionnaire of content of the objectives in the exercise was implemented and the Maslach Burnout Inventory. The statistical program SPSS 23 was used for the data analysis. Results: Regarding burnout syndrome according to gender, we found that in the depletion factor, the group of women obtained higher scores, although these differences are not statistically significant, with respect to the group of men. Regarding the reasons for the physical-sporting practice according to gender, although there are no significant differences, the group of women obtains higher scores in the image factor, skill development, social affiliation, and in social recognition, than the group of men. However, the group of men only scores higher in the health direction factor. Conclusions: In this research we find that there are no statistically significant differences in the scores of the five factors of the GCEQ scale, nor in the three factors, exhaustion, cynicism and professional efficacy according to gender in the university students of Health Science. Objetivo: Analizar los motivos de la práctica físico-deportiva y el burnout en estudiantes de ciencias de la salud, atendiendo al género. Así como, determinar la relación entre el estado de salud, la edad y el síndrome de burnout. Método: La muestra está compuesta por un total de 188 estudiantes universitarios pertenecientes a diferentes titulaciones de Ciencias de la Salud con edades comprendidas entre los 18 y 54 años Para llevar a cabo el estudio se implementó el Cuestionario de contenido de los objetivos en el ejercicio y el Maslach Burnout Inventory. Y para el análisis de datos se utilizó el programa estadístico SPSS 23. Resultados: En cuanto al síndrome de burnout según el género, encontramos que en el factor agotamiento, el grupo de las mujeres obtienen puntuaciones mayores, aunque estas diferencias no son estadísticamente significativas, respecto al grupo de los hombres. Respecto a lo motivos de la práctica físico-deportiva en función del género, aunque no existen diferencias significativas, el grupo de las mujeres obtiene puntuaciones más altas en el factor imagen, desarrollo de habilidad, afiliación social, y en el reconocimiento social, que el grupo de los hombres. Sin embargo, el grupo de los hombres solamente obtiene puntuaciones más altas en el factor dirección de la salud. Conclusiones: En esta investigación hallamos que no existen diferencias estadísticamente significativas en las puntuaciones de los cinco factores de la escala GCEQ, y tampoco en los tres factores, agotamiento, cinismo y eficacia profesional según el género en los estudiantes universitarios de Ciencias de la Salud.