CIE program: Intervention in cyberbullying by de development of the Emotional Intelligence.
El programa CIE: Intervención en ciberacoso escolar mediante el desarrollo de la Inteligencia Emocional
Author
Carbonell Bernal, Noelia
Cerezo Ramírez, Fuensanta
Abstract
School cyberbullying isan increasingly worrying phenomenon in the classroom. The work that we present part of the research carried out in different schools in the Region of Murcia, where the CIE program (Coexistence and Emotional Intelligence) was applied during 5 weekly sessions, through a virtual classroom, the students collaboratively worked on the elements of Emotional intelligence to prevent and intervene in cyberbullying situations. There are two general objectives: to provide students with strategies to resolve conflicts and problems of coexistence and to check the effectiveness of the CIE program in reducing cyberbullying behaviors. Out of a total of 189 students from First and Second of ESO, between 11 and 16 years old (52.4% girls). The test-posttest methodology was used. The results confirm that the work and development of the elements of the CIE program have favored the reduction of detected cyberbullying behaviors, and also, it has a preventive action, by making students aware of this problem and the consequences it has. As conclusions, highlight that the application of the CIE program has shown that Emotional Intelligence is modifiable and teachable, facilitating adaptation and integration and that the program itself has been innovative and simple to apply. El ciberacoso escolar es un fenómeno cada vez más preocupante en las aulas. El trabajo que presentamos parte de la investigación realizada en distintos centros escolares de la Región de Murcia, donde se aplicó el programa CIE (Convivencia e Inteligencia Emocional) durante 5 sesiones semanales, mediante un aula virtual, los alumnos trabajaron de forma colaborativa los elementos de la inteligencia emocional para prevenir e intervenir en las situaciones de ciberacoso. Se plantean dos objetivos generales: dotar a los alumnos de estrategias de resolución de conflictos y problemas de convivencia y comprobar la eficacia del programa CIE en la disminución de las conductas de ciberacoso. Sobre un total de 189 escolares de Primero y Segundo de ESO, entre 11 y 16 años (52.4% chicas). Se utilizó la metodología test-postest. Los resultados confirman que el trabajo y desarrollo de los elementos del programa CIE han favorecido la disminución de las conductas de ciberacoso detectadas, y además, ejerce una acción preventiva, al hacer que los alumnos se conciencien de este problema y de las consecuencias que tiene. Como conclusiones, destacar que la aplicación del programa CIE ha demostrado que la inteligencia emocional es modificable y enseñable, facilitando la adaptación y la integración y que el propio programa ha resultado innovador y sencillo de aplicar.