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Sociedad mapuche y sociedad chilena: la deuda histórica

dc.creatorFoerster, Rolf
dc.date2018-07-01
dc.date.accessioned2024-11-20T12:08:27Z
dc.date.available2024-11-20T12:08:27Z
dc.identifierhttps://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/613
dc.identifier10.32735/S0718-6568/2002-N2-147
dc.identifier.urihttps://revistaschilenas.uchile.cl/handle/2250/246714
dc.descriptionThe article presents an historical view of Mapuche society and the "ethnic" link; and on the other hand refers to the various ways of understanding "Chile", to then examine the issue whether there exists a "historic debt " to Mapuche society. Remarks that with the advent of the Republic, the Mapuche were no longer seen as a people or nation, and began to be treated as Chileans, thus ending the colonial policy of parliaments. Against this, the Mapuche society failed to articulate a common front to face the new historical moment. It adds that the "Pacification of Araucania" and "reductional policies" worked not as a project of "inclusion", but of "exclusion". After presenting the recent approaches of governments with regard to the subject, and of historians Gonzalo Vial, Vitale and Perez, concludes with a proposal that means parting from the dominant culture, and developing a policy "sensitive to differences.en-US
dc.descriptionEl artículo presenta una visión histórica de la sociedad mapuche y del vínculo “interétnico”; y por otro lado se refiere a los diversos modos de comprensión de “Chile”, para examinar el tema de la existencia o no de una “deuda histórica” con la sociedad mapuche. Remarca que con el advenimiento de la República, los mapuche dejaron de ser vistos como un pueblo o nación y comienzan a ser tratados como chilenos, con lo que se puso fin a la política colonial de los parlamentos. Frente a esto, la sociedad mapuche no logró articular un frente común para encarar el nuevo momento histórico. Agrega que la “Pacificación de la Araucanía” y la “política reduccional” funcionaron no como un proyecto de “inclusión”, sino de “exclusión”. Tras presentar los enfoques de los recientes gobiernos en lo concerniente al tema, y el de los historiadores Gonzalo Vial, Vitale y Pérez, concluye con una propuesta que pasa por separarse de la cultura dominante, y elaborar un política “sensible a las diferencias”.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherUniversidad de Los Lagoses-ES
dc.relationhttps://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/613/634
dc.relationhttps://polis.ulagos.cl/index.php/polis/article/view/613/635
dc.rightsDerechos de autor 2018 Polis Revista Latinoamericanaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0es-ES
dc.sourcePolis (Santiago); Núm. 2 (2002): Desolación y nuevos vínculos socialeses-ES
dc.source0718-6568
dc.source0717-6554
dc.subjectMapucheen-US
dc.subjectChileen-US
dc.subjecthistoric debten-US
dc.subjectpacification of Araucaniaen-US
dc.subjectreductional politicyen-US
dc.subjectmapuchees-ES
dc.subjectChilees-ES
dc.subjectdeuda históricaes-ES
dc.subjectpacificación de la Araucaníaes-ES
dc.subjectpolítica reduccionales-ES
dc.titleMapuche society and Chilean society: the historical debten-US
dc.titleSociedad mapuche y sociedad chilena: la deuda históricaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


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