• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item
  •   Home
  • Sociedad Chilena de Psicología Clínica
  • Terapia Psicológica
  • View Item

Reasons for living in university students : Results in a Colombian sample

Razones para vivir en estudiantes universitarios: Resultados en una muestra colombiana

Author
Chavarro Barrera, Diana Carolina

Ariza Torres, Diana Milena

Castañeda Muñoz, Julian David

Full text
https://teps.cl/index.php/teps/article/view/645
Abstract
Protective factors in suicidal behaviour are conditions (biological, family, environmental, social and/or religious beliefs...) that people have to face risk situations. Objective: to identify protective factors for suicidal behaviour in university students. Method: we used a cross-sectional correlational design, purposive sampling of 624 male and female students between 18 and 67 years of age. The instruments were a sociodemographic data sheet and the Reasons for Living Inventory (RFL). Results: Correlations were found between age and all factors except factor 5 (Perceived inability to commit suicide) and between income level with factors 3 (Responsibility to family) and 4 (Concern for children), marital status with all factors except factor 5 (Perceived inability to commit suicide) and source of income with factors 1 (Belief in life and coping), 3 (Responsibility to family) and 4 (Concern for children). Conclusion: Protective factors for suicidal behaviour in university students were identified in "belief in life", "coping skills" and "concern for children". Actions should be taken to protect suicide attempts in university students. Keywords: suicidal ideation, suicide attempt, protective factors and university students.
 
Las creencias, expectativas, aprobación social, responsabilidad con la familia y capacidades de los sujetos son factores atribuidos para afrontar la conducta suicida. Objetivo: establecer las razones para vivir como mediadores en la manifestación de la conducta suicida en estudiantes universitarios de la Corporación Universitaria Minuto de Dios UNIMINUTO sedes Neiva y Florencia, Colombia. Método: diseño correlacional transversal, muestreo intencional, no probabilístico, conformado por 624 estudiantes de UNIMINUTO, entre 18 a 67 años. Los instrumentos, ficha de datos sociodemográficos e Inventario Razones para Vivir (RFL). Resultados: se encontró correlación entre la edad y todos los factores excepto el 5 (Percepción de incapacidad para el suicidio), entre el nivel de ingresos con factores 3 (Responsabilidad con la familia) y 4 (Preocupación por los hijos), en estado civil se encontraron diferencias en todos los factores excepto el factor 5 (Percepción de incapacidad para el suicidio), en fuente de ingresos para los factores 1 (Creencia en la vida y capacidad de afrontamiento), 3 (Responsabilidad con la familia) y 4 (Preocupación por los hijos). Conclusión: Las razones para vivir identificadas en universitarios fueron “creencias en la vida”, “capacidad de afrontamiento” y “preocupación por los hijos”, se hace necesarias acciones para mitigar situaciones de riesgo suicida.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB