Salomé and Judith (1959) by Rosario Castellanos: building the indigenous identity and intersectionality in a dramatic poem about the Mexican Revolution
Salomé y Judith (1959) de Rosario Castellanos: construcción del/la indígena e interseccionalidad en un poema dramático sobre la Revolución Mexicana
Author
Sánchez Rodríguez, Isidora Javiera
Full text
https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/7634610.5354/0719-4862.2024.76346
Abstract
This paper analyses, from a literary and a cultural perspective, the dramatic poem Salomé y Judith (1959). This piece was written by Mexican author Rosario Castellanos and represents two war episodes, one before and the other during the Mexican Revolution. The analysis focus on exoticization and oppression mechanisms, as well as the strategic use of women and indigenous people within a group of different characters that represent social positions in Chiapas at the beginning of the 20th Century. Specifically, this work is about the representation of indigenous people in Salomé y Judith (1959) and intends to describe critically how the intersections between oppressions and gender and race identities (intersectionality) are represented. From this analysis and the dialogue with previous studies, I state that an intersectional perspective exists in the poetic and dramatic construction of Castellano’s poem. El presente artículo consiste en un análisis literario y cultural de la obra Salomé y Judith (1959), poema dramático escrito por la autora mexicana Rosario Castellanos, que representa dos episodios bélicos antes y durante la Revolución Mexicana. Se indaga en los mecanismos de exotización, opresión y utilización estratégica de mujeres e indígenas entre diversos personajes que representan lugares sociales del Chiapas de inicios del siglo XX. En concreto, se espera analizar la representación de los/as indígenas en Salomé y Judith (1959) de Rosario Castellanos y describir críticamente la representación del cruce de opresiones e identidades de género y raza (interseccionalidad) en el poema dramático seleccionado. A partir de aquel análisis, y a la luz de estudios previos, se afirma la existencia de una perspectiva interseccional, o de «cruce de opresiones», en la construcción poética y dramática de la obra estudiada.