Music in the War: The Messages of the "Contras'" Songs
Música en la guerra: los mensajes de las canciones “contras”
Author
Fernández Ampié, Guillermo
Full text
https://meridional.uchile.cl/index.php/MRD/article/view/7634910.5354/0719-4862.2024.76349
Abstract
This article offers an initial analysis of the songs sung by members of the Nicaraguan Resistance, an anti-Sandinista group better known as “la Contra”. This irregular army was organized and funded by the United States to wage war and overthrow the Nicaraguan government, which was led the Sandinista Front after Anastasio Somoza Debayle’s dictatorship was overthrown in July 1979. The analysis of the songs argues that in the bloodiest years of the conflict, the issues of land claims and the defense of traditional ways of life - which have been considered by recent studies to be the main motivation for their struggle - were not present in cultural expressions like songs and hymns.
The text is divided into five sections. The first offers a synthesis of the presence of music in war in general. The second focuses more specifically on Latin America, and addresses the way music and singing has been used in different popular movements and guerrilla organizations to express the objectives of their struggle. The third highlights the role of music in the Nicaraguan revolutionary struggle, while the fourth discusses the songs of the counterrevolutionary forces. In this way, we will show how the “contras” represented, in these musical expressions, their aspirations, experiences and the meaning of their struggle. The methodology used includes research into digital archives and interviews and consultations with former members of the anti-Sandinista forces. The article closes with a section of final reflections. Este artículo ofrece un primer análisis de las canciones interpretadas por integrantes de la Resistencia Nicaragüense, agrupación antisandinista mejor conocida como “la Contra”. Este ejército irregular fue patrocinado por Estados Unidos para hacer la guerra e intentar derrocar al gobierno nicaragüense que encabezó el Frente Sandinista tras el derrocamiento de la dictadura de Anastasio Somoza Debayle, en julio de 1979. El análisis de las canciones busca argumentar que en los años de más cruentos del conflicto los temas de demanda de tierras o la defensa de sus formas tradicionales de vida, considerada en estudios recientes de este movimiento como la principal motivación de su lucha, no estaban presente en expresiones culturales tan relevantes como sus cantos e himnos.
El texto se divide en cinco secciones. En la primera se ofrece una síntesis de la presencia de la música en la guerra en general. En la segunda, se reduce a la perspectiva a América Latina, y se aborda además la importancia de la música y el canto en distintos movimientos populares y organizaciones guerrilleras para expresar los objetivos de su lucha. La tercera destaca el relevante papel que tuvo la música en la lucha revolucionaria nicaragüense; en la cuarta se comentan las canciones de las fuerzas contrarrevolucionarias. De esta manera se determinará cómo representaron los “contras”, en estas expresiones musicales, sus aspiraciones, experiencias y el sentido de su lucha. Para ello se investigó en archivos digitales y se realizaron entrevistas y consultas con antiguos integrantes de las fuerzas antisandinistas. El artículo cierra con un apartado de reflexiones finales.