• Journals
  • Discipline
  • Indexed
  • Institutions
  • About
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item
  •   Home
  • Universidad de Chile
  • Boletin de Filología
  • View Item

From Lexicon to Pragmatics: The expression of evidenciality and perspective in Spanish

Del Léxico a la Pragmática en la expresión de la evidencialidad y la perspectiva en español

Author
Gumiel-Molina, Silvia

Moreno-Quibén, Norberto

Pérez-Jiménez, Isabel

Full text
https://boletinfilologia.uchile.cl/index.php/BDF/article/view/77226
Abstract
The aim of this paper is to analyse the limits and relations between the notions of evidentiality and subjectivity using Spanish (pseudo) copulative predication structures in which the predicate is an evaluative adjective. In these constructions an internal experience of the speaker is expressed, based on the perception of a situation, as the centre of perspective or source of knowledge. We will show that the subjective reading which occurs in (pseudo)copulative sentences in which an adjective of taste and personal judgement or an adjective of maximum degree appears is due to the fact that these adjectives possess in their structure an experiencier argument, which can be an implicit DP or be shown explicitly through an PP. Aesthetic adjectives, on the other hand, lack such an argument, which explains the contrasts between the different classes. This proposal sheds light on the relationship between the notions of evidentiality and subjectivity through the perspectivization of the utterance. We propose that perspectivisation is the result of the relationship between Lexicon, Syntax and Pragmatics while evidential meaning seems to be lexically encoded in the argument structure of the adjective. Thus, perspectivization and evidentiality should be considered as different but closely related concepts.
 
El propósito de este trabajo es analizar los límites y relaciones que existen entre las nociones de evidencialidad y subjetividad utilizando, para ello, las estructuras de predicación (pseudo)copulativa del español en la que el predicado es un adjetivo evaluativo. En estas construcciones se expresa una experiencia interna del hablante, basada en la percepción de una situación, como centro de perspectiva o fuente del conocimiento. Mostraremos que la lectura subjetiva que se produce en las oraciones (pseudo)copulativas en las que aparece un adjetivo de gusto y juicio personal o un adjetivo de grado máximo se debe a que estos adjetivos poseen en su estructura un argumento experimentante que puede ser un SD implícito o mostrarse de manera explícita a través de un SP. Los adjetivos estéticos, por el contrario, carecen de dicho argumento, lo que explica las diferencias entre las distintas clases. Esta propuesta permite arrojar luz sobre la relación que existe entre las nociones de evidencialidad y subjetividad a través de la perspectivización del enunciado. Proponemos que la perspectivización es el resultado de la relación entre Léxico, Sintaxis y Pragmática mientras que el significado evidencial parece estar codificado léxicamente en la estructura argumental del adjetivo. De este modo, perspectivización y evidencialidad deben ser considerados conceptos diferentes, aunque íntimamente relacionados.
 
Metadata
Show full item record
Discipline
Artes, Arquitectura y UrbanismoCiencias Agrarias, Forestales y VeterinariasCiencias Exactas y NaturalesCiencias SocialesDerechoEconomía y AdministraciónFilosofía y HumanidadesIngenieríaMedicinaMultidisciplinarias
Institutions
Universidad de ChileUniversidad Católica de ChileUniversidad de Santiago de ChileUniversidad de ConcepciónUniversidad Austral de ChileUniversidad Católica de ValparaísoUniversidad del Bio BioUniversidad de ValparaísoUniversidad Católica del Nortemore

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister
Dirección de Servicios de Información y Bibliotecas (SISIB) - Universidad de Chile
© 2019 Dspace - Modificado por SISIB