School inspectors and Spanish grammar instruction in elementary education: new actors in language standardization and the grammatical and pedagogical field (1850-1861)
Visitadores de escuelas y la enseñanza gramatical en la educación primaria: nuevos actores de la estandarización y del campo gramático-pedagógico chileno (1850-1861)
Author
Cifuentes Sandoval, Juan
Avilés, Tania
Abstract
This article identifies the social actions carried out by school inspectors to determine the curriculum, methodologies, and textbooks to be used for Spanish grammar elementary education during the early stages of the Chilean school system (1850-1861). The corpus includes inspection reports published in the El Monitor de las escuelas primarias and the Fondo del Ministerio de Educación, Archivo Histórico Nacional, between 1852 and 1861. The analysis reveals three categories related to specific actions made by primary school inspectors regarding the teaching of Spanish grammar:1) actions regarding the methodology and curriculum, 2) actions regarding textbooks to be used in the classroom, and 3) the original production of teaching resources. We conclude that, through these actions, primary school inspectors positioned themselves as agents of language standardization from above and, at the same time, contributed to shaping the grammatical and pedagogical field in the second half of the 19th century. Moreover, the analysis of grammar instruction through administrative documentation with a metalinguistic perspective is a methodological innovation that allows for an interdisciplinary dialogue between historical sociolinguistics and linguistic historiography. El objetivo del artículo es dar cuenta de las acciones emprendidas por los visitadores de escuelas, a propósito de la fijación de contenidos, metodologías y textos de estudio para la enseñanza gramatical en la educación primaria, en los inicios del sistema educativo chileno (1850-1861). El corpus está compuesto por informes de inspección obtenidos en El Monitor de las escuelas primarias (1852-1861) y el Fondo del Ministerio de Educación, Archivo Nacional Histórico (ANH), entre 1850 y 1861. El análisis de la documentación permitió identificar tres categorías relativas a las acciones de los visitadores en el ámbito de la enseñanza gramatical: 1) acciones sobre la metodología y planes de estudio de gramática; 2) acciones sobre los textos de estudio utilizados en el aula; y 3) producción original de textos gramaticales. Concluimos que estas acciones posicionan a los visitadores como agentes de la estandarización desde arriba y, al mismo tiempo, contribuyen a moldear el campo gramático-pedagógico chileno en la segunda mitad del siglo XIX. Asimismo, el examen de la enseñanza gramatical a través del análisis de documentación administrativa con perspectiva metalingüística constituye una novedad metodológica, que favorece un diálogo interdisciplinario entre la sociolingüística histórica y la historiografía lingüística.