Language regards of Chilean Spanish in Santiago: the influence of socioeconomic status in the conceptualization of the dialects of Santiago.
Consideraciones lingüísticas del castellano de Santiago de Chile: Influencia del estrato socioeconómico en la conceptualización de zonas lingüísticas
Author
González Pastrán, Isabel
Abstract
This research is an exploratory descriptive study framed in the area of Language Regards, specifically Perceptual Dialectology (Preston 2009, 2010, 2011, 2018, 2019), that seeks to examine the language regards of the speakers of Spanish in the Greater Santiago area, by means of recognizing which lingüistic areas are recognized, the features they associate with these and the influence that the socioeconomic status has in the conceptualization of them. The methodology followed the proposals of perceptual dialectology, so the 48 participants drew a map and characterized both the linguistic and socioeconomic areas of the city that they recognized. The result of this research accounts for the need to study in greater detail how non-linguists conceptualize the linguistic mental map of the city, where three major linguistic areas are recognized, which are created based on the pattern of economic territorial segregation (Fuentes et al. 2017) and the intersection of this with the number of school years. These three areas also account for the degree of standardization, where the east-area is perceived as a supra-standard form of the language -too correct-, the west-south-area as a sub-standard form –too incorrect–, and the center-area as a standard form that gives unity to the language by allowing access to the different meanings indexed in the different zones. La presente investigación es un estudio descriptivo exploratorio que se enmarca en el área de las Consideraciones Lingüísticas, específicamente de la Dialectología Perceptual, (Preston 2009, 2010, 2011, 2018, 2019), con el fin de examinar cuáles son las consideraciones lingüísticas de los hablantes de castellano del área del Gran Santiago, reconociendo qué zonas se encuentran en esta área, las características que asocian a estas y la influencia que tiene el estrato socioeconómico en esta conceptualización. Se trabajó con la metodología de la dialectología perceptual, por lo que los 48 participantes dibujaron un mapa y caracterizaron las zonas que reconocían. El resultado de esta investigación da cuenta de la necesidad de estudiar en mayor detalle como los no-lingüísticas conceptualizan el mapa mental lingüístico de Santiago donde se reconocen tres grandes zonas, las cuales se crean en función del patrón de segregación territorial económica (Fuentes et al. 2017) y de la intersección de este con los años de escolaridad. Estas tres zonas también dan cuenta del grado de estandarización, donde el eje-oriente se percibe como una forma supra estándar de la lengua –demasiado correcta–, el eje-sur como una forma subestándar –demasiado incorrecta–, y el eje-centro como una forma estándar que otorga unidad a la lengua al permitir el acceso a los distintos significados indexados en las distintas zonas.
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