the student movement and the discourse construction of the “telaraña” event in chilean press
Movimiento estudiantil y la construcción discursiva del acontecimiento “telaraña” en la prensa chilena
Author
Henríquez Fuentes, Valentina
Segovia Lacoste, Pablo
Abstract
This inquiry analyses the discourse construction of the “telaraña” event, an intervention protest which occurred at a regional university in Chile during the student movement in 2016. This article seeks to evidence the different senses acquired by the event in the discourses both in press and social media, and for students, as well as identify the underlying social representations within. The corpus of this work consists of press articles and reports from regional and national newspapers, along with three public statements and forty one tweets. This study was carried out following the French Discourse Analysis theoretical viewpoint (Charaudeau and Maingueneau 2005), along with the social representations theory (Moscovici 1979; Jodelet 1986). The results show the semantic instability of the “teleraña” event, given that different versions of the event’s aim, particularly regarding the identity of the group the intervention was directed towards (masked people, the police or both), circulated in the analysed media. Furthermore, a tendency towards positively perceiving the student responsible for the “telaraña” was observed, which is a novelty among research on the representation of the student movement. La presente investigación analiza la construcción discursiva del acontecimiento “telaraña”, una intervención-protesta que tuvo lugar durante las movilizaciones estudiantiles de 2016 en una universidad regional de Chile. Este estudio tiene dos objetivos principales: 1) evidenciar los diferentes sentidos que este evento adquirió en el discurso de la prensa, las redes sociales y la comunidad universitaria; 2) identificar las representaciones sociales subyacentes a esos discursos. El corpus está compuesto de noticias y crónicas de diarios regionales y nacionales, además de tres comunicados públicos y cuarenta y un tuits. La perspectiva teórica asumida corresponde a la del Análisis del Discurso de origen francés (Charaudeau y Maingueneau 2005), complementado con la teoría de las representaciones sociales (Moscovici 1979; Jodelet 1986). Los principales resultados subrayan la inestabilidad semántica del acontecimiento “telaraña”, dado que en los medios analizados circularon distintas versiones sobre su finalidad, específicamente, sobre la identidad de los grupos a quienes iba dirigida la intervención (encapuchados, policías o ambos). Asimismo, se registra una tendencia a concebir positivamente al estudiante responsable de la “telaraña”, lo que supone una novedad respecto de las investigaciones sobre la representación del movimiento estudiantil.