Compositional techniques in Biblical paraphrase in the poem of Job, or, On Indifference to Grief and on Patience of Leo the Philosopher.
Técnicas compositivas en la paráfrasis bíblica en el poema Job o Sobre la entereza y la paciencia de León Filósofo
Author
Casas-Olea, Matilde
Abstract
Among the concise literary production attributed to Leo the Philosopher there is a singular poem, titled Job, or, On Indifference to Grief and on Patience, edited by Westerink (1986). The formal and functional definition of the poem has been the subject of discussion during the last decades. The poem combines elements from different rhetorical traditions, including biblical paraphrasis. This paper offers a translation of the paraphrasis contained in verses 39-215 and a study on the compositional techniques used by Leo in its elaboration, based on the methodology on rewriting proposed by Genette (1982). Likewise, the various traditions that serve as a model for the author are analyzed. From this analysis it is possible to identify the context of the production of the poem within the first Byzantine Humanism of the 9th century and its diffusion in the circles of intellectuals around the Magnaura school in Constantinople. Entre la escueta producción literaria que se conserva atribuida a León Filósofo hay un poema singular, titulado Job o sobre la entereza y la paciencia, editado por Westerink (1986). La definición formal y funcional del poema ha sido materia de discusión durante los últimos decenios. El poema combina elementos de distintas tradiciones retóricas, entre las que se cuenta la paráfrasis bíblica. El presente artículo ofrece una traducción de la paráfrasis contenida en los versos 39-215 y un estudio sobre las técnicas compositivas empleadas por León para su elaboración, fundamentado en la metodología sobre la reescritura propuesta por Genette (1982). Asimismo, se analizan las diversas tradiciones que sirven como modelo al autor. A partir de este análisis es posible identificar el contexto de producción del poema dentro del primer Humanismo bizantino del siglo IX y de difusión en los círculos de intelectuales entorno a la escuela de Magnaura en Constantinopla.