ZOOMORPHIC METAPHORS, A MISOGYNISTIC RESOURCE IN THE IAMBIC POEM THE CATALOG OF WOMEN
Las metáforas zoomorfas, un recurso misógino en el poema yámbico El catálogo de mujeres
Author
Fuentes-Medina, Sebastian
Abstract
Analyzing fragments that marked literature is one of the most valuable ways to learn about the worldview of a culture. And thanks to these literary forms, we can contrast any sociocultural representation of a society with another, generating an atmosphere of reflection. Therefore, in this analysis, beyond assuming a position against Semónides' yambo, I seek to generate a remembrance of the first misogynist traces in ancient literature, and how, through the poem The Catalog of Women, Hellenic perceptions towards women are evidenced. These same perceptions are analyzed through the metaphoric theory of Lakoff and Johnson, where a mapping of metaphors, a sociocultural analysis, and their respective contemporary equivalences are made. Finally, analyzing the metaphors of the fragment allows us to understand that its main functions are to simplify a complex reality, to generate a collective memory under the oral tradition and to denigrate the role of woman. Analizar fragmentos que marcaron la literatura constituye una de las formas más valiosas de conocer la cosmovisión de un pueblo. Y gracias a estas formas literarias, podemos contrastar cualquier representación sociocultural de una sociedad con otra, generando un ambiente de reflexión. Por lo tanto, en este análisis, más allá de asumir una postura frente al yambo de Semónides, se busca generar una remembranza de las primeras huellas misóginas en la literatura antigua, y cómo, a través del poema El catálogo de mujeres, se evidencian percepciones helénicas hacia la mujer. Estas mismas percepciones son analizadas mediante la teoría metafórica de Lakoff y Johnson, donde se realiza un mapeo de las metáforas, un análisis sociocultural, y sus respectivas equivalencias contemporáneas. Finalmente, analizar las metáforas del fragmento permite entender que sus funciones principales son: simplificar una realidad compleja, generar una memoria colectiva bajo la tradición oral y denigrar el rol de la mujer.