The subject as an object: an historical approach to the Freudian formation of moral consciousness
El sujeto como objeto: una aproximación histórica a la formación freudiana de la consciencia moral
Author
de Vittorio, Luca
Full text
https://resonancias.uchile.cl/index.php/RSN/article/view/7203110.5354/0719-790X.2024.72031
Abstract
In the following essay, it’ll be search to expose, through an historical problematization, the radical philosophical novelty that Freudian theory represents regarding the constitution of the moral self-consciousness based on the introjection of the paternal law. For this purpose, in the first place, it will be shown the historically relevant milestones that enable to install a reflection about the moral interiority in the Augustinian philosophy, contrasting it with the classical Hellenic thought. Then, it’ll exposed the Nietzschean hypothesis for the appearance of morality as a power strategy inside the Judeo-Christian tradition for, on one side, show their insufficiencies and, in the other, move on to the Freudian theory about the formation of moral consciousness as a identificatory process in regard to the father figure, what enable to explain the moral self-critique phenomena as a type of self-distancing regarding to himself. En el presente ensayo se buscará exponer, a través de una problematización histórica, la radical novedad filosófica que representa la teoría freudiana de la constitución de la autoconsciencia moral a partir de la introyección de la ley paterna. Para esto, se mostrarán, en primer lugar, los hitos históricamente relevantes que permitieron instalar una reflexión sobre la interioridad moral en la filosofía agustiniana, contraponiéndola con el pensamiento helénico clásico. Posteriormente, se expondrá la hipótesis nietzscheana sobre la aparición de la moralidad como una estrategia de poder dentro de la tradición judeo-cristiana para, por un lado, mostrar sus insuficiencias y, por el otro, dar paso a la teoría freudiana de la formación de la consciencia moral como un proceso identificatorio con respecto a la figura del padre, lo que permite explicar el fenómeno de la autocrítica moral como un tipo particular de autodistanciamiento con respecto a sí.
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