Hedionda black on buff. Altiplano ceramic from the Pucara de Turi, Northern Chile (900-1600 AD). A Posthumous revaluation
Hedionda negro sobre ante. La cerámica altiplánica desde el Pucara de Turi, norte de Chile (900-1600 d.C.). Una revaluación póstuma
Author
Uribe , Mauricio
Castro, Victoria
Full text
https://revistadeantropologia.uchile.cl/index.php/RCA/article/view/7652410.5354/0719-1472.2024.76524
Abstract
The pottery called “Hedionda”, whose name comes from the lagoon of the same name in southwestern Bolivia where it was recognized for the first time, was also identified in the 1970s and 1980s in the Upper Loa River, specifically in Toconce. Thanks to the Victoria Castro and her team pioneer work of, based on the presence of this and other architectural indicators such as the “chullpa”, the subsequent development of the Loa populations has been characterized -from the perspective of the Murra’s Andean verticality- such as a “penetration” or interaction between this Altiplano tradition and the Desert tradition, represented by the Atacama local groups. In this context, the Pucara de Turi would be one of the scenarios where this situation is best reproduced. However, our experience with the ceramic materials from this site led us to think differently about this highland “penetration” in the region. To systematize and confirm our observations, we analyzed the sample recovered in surface collections and excavations from Turi. This made us look for and try other explanations, which began with a typological reevaluation, discussing its behavior in the chullpas and its presence in the western slope of Circumpuna. La cerámica “Hedionda”, cuyo nombre proviene del sitio de una laguna homónima del suroeste de Bolivia donde fue reconocida por primera vez, también fue identificada en la década de los setenta y ochenta en las quebradas altas del Loa Superior, específicamente en Toconce. Gracias al trabajo pionero de Victoria Castro y su equipo, a partir de la presencia de éste y otros indicadores arquitectónicos como las estructuras tipo “chullpa”, el desarrollo subsiguiente de las poblaciones del Loa ha sido caracterizado, bajo la perspectiva de la verticalidad andina, como una “penetración” o interacción entre esta tradición Altiplánica y la del Desierto, representada por grupos locales de Atacama. En este contexto, el Pucara de Turi sería uno de los escenarios donde mejor se reproduce esta situación; sin embargo, nuestra experiencia con los materiales cerámicos del sitio nos llevó a pensar de otra manera esta “penetración” altiplánica. Para sistematizar y confirmar nuestras apreciaciones analizamos la muestra recuperada en recolecciones superficiales y excavaciones de Turi. Esto nos hizo buscar e intentar otras explicaciones, lo que comenzó con una revaluación tipológica del material y su comportamiento en las chullpas, así como discutir su presencia en la vertiente occidental Circumpuneña.