Physical and Social Environment influence on the role of university students in virtual learning setting in the context of COVID-19 pandemics.
Influencia del entorno físico y social en el Rol de Estudiantes Universitarios, en modo Virtual de Aprendizaje, en el Contexto de COVID-19.
Author
Herrera Gómez, Susana
Díaz Gallardo, Belén Alejandra
Gallardo Vidal, Patricia Ninoska
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/6558110.5354/0719-5346.2023.65581
Abstract
The health crisis generated by the SARS-CoV-2 forced all universities to migrate to distance learning modality, which caused changes in the environment in which students performed their role and who did not have previous experience in this learning modality. From Occupational Therapy considers that the physical and social environment are key determinants for occupational performance.
Therefore, the present research aims to know how the physical and social environment influences the role of higher education students in virtual learning environments of one Health faculty, during the context of a COVID-19 pandemic, in the year 2021.
The methodology is based on a qualitative approach with a phenomenological design, using in-depth interviews and a focus group as data collection instruments.
The informants are 12 students from the Health faculty of the Santo Tomás University, Puerto Montt campus, who are attending between the second and fourth year.
The results of the research showed that the change from the classroom to virtual teaching model has brought important changes in the environment. In turn, these changes have been facilitating factors for some students, while for others they have been factors that hinder academic performance.
It was understood that each student has made a great effort to adapt to the new conditions and respond efficiently in the exercise of their student role. La crisis sanitaria generada por el SARS-CoV-2 obligó a la totalidad de las universidades a migrar a un modelo de clases a distancia, lo que provocó cambios en los entornos para el ejercicio del rol de los y las estudiantes, que no poseían experiencias previas en esta modalidad. Desde la Terapia Ocupacional se considera que el entorno físico y social son determinantes claves para el desempeño ocupacional. Es por esto, que la presente investigación tiene por objetivo conocer cómo influye el entorno físico y social en el rol de estudiantes de educación superior en modelos virtuales de aprendizaje de una Facultad de Salud, durante el contexto de pandemia por COVID-19, en el año 2021.
La metodología se planteó desde un enfoque cualitativo con un diseño fenomenológico, utilizando como instrumentos de recolección de datos, entrevistas en profundidad y grupo focal. Los informantes fueron 12 estudiantes de la Facultad de Salud de la Universidad Santo Tomás, sede Puerto Montt, quienes se encontraban cursando entre segundo y cuarto año.
Los resultados de la investigación evidenciaron que el cambio de modelo de enseñanza presencial a virtual ha traído importantes modificaciones en los entornos en los que se desempeñan. A su vez, estos cambios han sido factores facilitadores para algunos estudiantes, mientras que, para otros han sido factores que obstaculizan el desempeño académico.
Se pudo comprender que cada estudiante ha realizado un gran esfuerzo por adaptarse a las nuevas condiciones y responder de manera eficiente en el ejercicio de su rol estudiantil.