Attitudes and beliefs regarding chronic low back pain among Spanish Occupational Therapy students: a cross-sectional study
Actitudes y creencias en relación al dolor lumbar crónico de estudiantes españoles de Terapia Ocupacional: un estudio transversal
Author
Madroñero-Miguel, beatriz_cseuls
Cuesta-García, César
Full text
https://revistaterapiaocupacional.uchile.cl/index.php/RTO/article/view/6978410.5354/0719-5346.2023.69784
Abstract
Objective: to evaluate and compare the attitudes and beliefs related to chronic low back pain (LBP) of Occupational Therapy students from the Centro Superior de Estudios Universitarios La Salle (CSEULS) in Madrid and to evaluate the association between these attitudes and beliefs and sociodemographic variables.
Method: a cross-sectional observational study. Occupational therapy students from La Salle University were recruited (n=104). The following variables were collected using an online survey: sociodemographic variables, low back pain variables, Bachelor's Degree in Occupational Therapy variables, and attitudes and beliefs related to LBP (Health Care Pain Attitudes and Impairment Relationship Scale, HC-PAIRS).
Results: The sample's median HC-PAIRS score was 68 out of 105 (RIQ: 61-73). Statistically significant differences were found in the HC-PAIRS total score (p = 0.019), in the dimension "projected cognition" (p = 0.047) between first and second-year students, and in the dimension "social expectations" according to the sample's history of low back pain (p = 0.038). There were no associations between HC-PAIRS and sociodemographic variables.
Conclusions: Occupational Therapy students at CSEULS believe that LBP justifies disability and limitation of activities. No positive evolution was observed in their attitudes and beliefs towards LBP during the four years of university training. In addition, attitudes and beliefs of first-year students are more oriented towards the biopsychosocial model compared to those of second-year students. Objetivos: evaluar y comparar las actitudes y creencias relacionadas con el dolor lumbar crónico (DLC) de los estudiantes de 1º, 2º, 3º y 4º del Grado de Terapia Ocupacional (TO) del Centro Superior de Estudios Universitarios La Salle de Madrid (CSEULS), y evaluar la asociación de dichas actitudes y creencias con variables sociodemográficas.
Método: estudio observacional transversal. Se reclutaron estudiantes del Grado en TO del CSEULS (n=104). Se empleó un formulario online para recoger variables sociodemográficas, relacionadas con el dolor lumbar, relativas al Grado en TO y actitudes y creencias relacionadas con el DLC (Health Care Pain Attitudes and Impairment Relationship Scale, HC-PAIRS).
Resultados: la puntuación mediana de la muestra en la escala HC-PAIRS fue de 68 sobre 105 (RIQ: 61-73). Se encontraron diferencias estadísticamente significativas en la puntuación total del HC-PAIRS (p = 0,019), en la dimensión “cognición proyectada” (p = 0,047) entre el primer y segundo curso, y en la dimensión “expectativas sociales” según la historia de dolor lumbar (p = 0,038). No hubo asociaciones entre la HC-PAIRS y las variables sociodemográficas.
Conclusiones: los estudiantes del Grado en TO del CSEULS creen que el DLC justifica la discapacidad y la limitación de actividades. No se observó una evolución positiva en sus actitudes y creencias hacia el DLC durante el transcurso de la formación universitaria. Además, las actitudes y creencias de los estudiantes del primer curso están más orientadas hacia el modelo biopsicosocial en comparación con las de los estudiantes del segundo curso.