Experiences of children and adolescents in psychiatric wards: A systematic literature review
Experiencias de niños y adolescentes en unidades psiquiátricas: Revisión sistemática de literatura
Author
González Urbina, Andrea
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/7079110.5354/0719-0581.2024.70791
Abstract
Children' and adolescents' psychiatric hospitalization is a commonly chosen approach to address acute decompensated symptomatology. Little relevance has been given to understanding the subjective experiences of these populations during hospitalization. This systematic literature review under PRISMA methodology aims to identify and analyze academic findings on children' and adolescents' subjective experience when hospitalized in psychiatric units. Empirical studies published worldwide between 2011 and 2022 (Scopus, PubMed and WoS), carried out with child and adolescent populations admitted to psychiatric units, with emphasis on their subjective experience, were reviewed. Papers with biomedical emphasis and assessments of specific therapeutic interventions were excluded. In 13 articles the following were analyzed: limitations and bias, main results, problematization of the justification and ethical considerations. After a content analysis, findings were organized into categories: overall perception of the hospitalization experience, design and interventions, interaction with staff, interaction with hospitalized peers, inside/outside the ward, coercion, coping skills, and self-perception. Convergences were observed in the participants' experience, and also an insufficient ethical and positioning problematization. Implications for practice and research with the aforementioned population are discussed. La hospitalización psiquiátrica infantojuvenil es una opción común para tratar sintomatología aguda descompensada. Poca relevancia se ha dado a la experiencia de dicha población durante la internación. Esta revisión sistemática de literatura bajo metodología PRISMA tiene como objetivo conocer los hallazgos publicados sobre la experiencia subjetiva de niños y adolescentes al ser hospitalizados en unidades psiquiátricas. Estudios empíricos publicados a nivel mundial entre 2011 y 2022 (Scopus, PubMed y WoS), realizados con población infantojuvenil hospitalizada en unidades psiquiátricas, con énfasis en su experiencia subjetiva, fueron revisados. Se excluyeron trabajos con énfasis biomédico y evaluaciones de intervenciones. En 13 artículos se analizaron: limitaciones y sesgos, y principales resultados, problematización de la justificación y consideraciones éticas. Tras un análisis de contenido, los hallazgos observados se organizan en categorías: apreciación general de la experiencia de hospitalización, diseño e intervenciones, relaciones con staff, relaciones con pares hospitalizados, relación dentro/fuera de la hospitalización, coerción, estrategias de afrontamiento, y autopercepción. Se observaron convergencias en la experiencia de los participantes, y una insuficiente problematización ética y de posicionamiento. Se discuten implicancias para la práctica y para la investigación con la población en cuestión.