Sociostructural variables and cognitive functioning: A contribution to good practice using WISC-V
Variables socioestructurales y funcionamiento cognitivo: Un aporte a las buenas prácticas utilizando WISC-V
Author
Rodríguez-Cancino, Marcela Alejandra
Concha-Salgado, Andrés
Full text
https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/7409810.5354/0719-0581.2024.74098
Abstract
This research examines the effect of sociostructural variables such as sex, ethnicity, parental education, and urban-rural origin on the Full Scale Intelligence Quotient (FSIQ) of the WISC-V in a sample of 480 Chilean schoolchildren. Factorial ANOVAs and MANOVAs were conducted to determine the main effects and interactions among sociostructural variables on FSIQ and its seven subtests. The results in the total sample reflect that only urban-rural origin had a significant effect on FSIQ. At the subtest level, five main effects were found according to origin and only one according to sex. In the rural subsample, no main effect was significant for FSIQ, and in the subtests, one effect was found for schooling, one for ethnicity, and one double and one triple interaction. This research highlights the role of sociostructural variables as contributing factors in explaining differences in overall cognitive performance and specific domains. The results are discussed, and suggestions are provided to enhance best practices in psychological assessment using the WISC-V. Esta investigación explora el efecto de las variables socioestructurales sexo, etnia, escolaridad de los padres y procedencia urbano-rural en el Coeficiente Intelectual Total (CIT) medido con WISC-V, en una muestra de 480 escolares chilenos. Para determinar los efectos principales y de interacción entre las variables socioestructurales en el CIT y en cada una de sus siete subpruebas, se realizó ANOVA Factorial y MANOVA. Los resultados, en la muestra total, reflejan que sólo la procedencia urbano-rural tuvo un efecto significativo sobre el CIT. A nivel de subpruebas, se encontraron cinco efectos principales según procedencia y sólo uno, según sexo. En la submuestra rural, ningún efecto principal fue significativo para el CIT, y en las subpruebas se encontró un efecto según escolaridad, uno para etnia, y una interacción doble y una triple. Esta investigación destaca de las variables socioestructurales como factores que contribuyen a explicar las diferencias en el desempeño cognitivo general y en dominios específicos. Se discuten los resultados y se ofrecen sugerencias para contribuir a las buenas prácticas en evaluación psicológica con WISC-V.